یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
توضيحات بنر تبليغاتي



نویسنده : علیرضا |

دانلود اهنگ ترکی ینه ینه سنی سودیم از خواننده محمدحیدری

ینه ینه یار-محمدحیدری

بسیار زیباست حتما دان کنید
یاتیرام اویاناندا شوکرادیرم یارادانا قورخورام سن اولماساناویانمایام بودونیادا..
باشیم اوسته تاج اولموسان گوزلیم. گوزلردن باشاولموسان گوزلیم

...........

پس از کلیک روی لینک زیر ، گزینه دریافت لینک دانلود و دریافت فایل را بفشارید

دانلود آهنگ سنین آدینا از محمدحیدری

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 2 نفر مجموع امتیاز : 10

برچسب ها : ینه سنی یودیم , اهنگ ینه ینه , اهنگ ینه , اهنگ سنی سودیم , اهنگ ترکی جدید ,

تاریخ : یکشنبه 05 آبان 1398 | نظرات (1) بازدید : 261
نویسنده : علیرضا |

دانلود اهنگ ترکی ای داغلارن داشلی یولو از خواننده محمدحیدری

خواننده محمدحیدری
آهنگ بسیار زیبا


آیریلیغا دوزمه گولوم گوزلریمنن سوزمه گولوم
اینجیدیبدی یوللار منی اورگیمی اوزمه گولوم
شه منجیغی گوزدن آخیر ایلدیریملار گویدن شاخیر
قوجاخلییر غملر منی یاریم منه گئنن باخیر
قوی بو یوللار گول بیتیرسین نیگیلی منن ایتیرسین
یالواریرام بو یولارا سنی منه تز یتیرسین
دالغالانیر گوزلردن یاش داغلار وروور کونلومه داش
من قالیرام یوللار قالیر یاریم گئدیر یاواش یاواش
پوزما یاغیش یار سورمسین ساچلارینی یل هورمسین
سنین کیمی گوزل یاری فلک منه چوخ گورمسین

روش دانلود آهنگ:

پس از کلیک روی لینک زیر صفحه جدیدی باز شده که در آن صفحه بر روی کادر دریافت لینک دانلود کلیک کرده، دانلود فایل را زده و براحتی دانلود آهنگ را شروع کنید

 

لینک دانلود آهنگ زیبای ای داغلارین داشلی یولی

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : اهنگجدید ترکی , اهنگ ترکی , داغلارن , اهنگ داغ لار ,

تاریخ : یکشنبه 05 آبان 1398 | نظرات (0) بازدید : 85
نویسنده : علیرضا |

اندکی درباره فضائل حضرت علی(ع) و یتیم نوازی ایشان..

درباره یتیمان از خدا بترسید. مبادا که گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند من از پیامبر خدا شنیدم که مى فرمود: اگر کسى یتیمى را، تا آنجا که بى نیاز شود، سرپرستى کند خداوند به پاداش این کار، بهشت را بر او واجب مى کند. چنانچه اگر کسى مال یتیم را بخورد، خداوند- سوختن در- آتش را بر او واجب مى فرماید.

 اندکی درباره فضائل اخلاقی حضرت علی(ع) و یتیم نوازی ایشان..

آنچه براى مردان خدا حائز اهمیت است، خشنودى ذات پاک اوست، و امیرمومنان امام على علیه السلام مردى که براى رضاى خدا چنان در جبهه جنگ شمشیر مى ‏زند و پایمردى نشان مى ‏دهد که هیچ پهلوانى را یاراى مقاومتش نیست، در نیمه ‏هاى شب چنان اشک مى ‏ریزد و بدرگاه خداوند زارى و سرانجام به حالت اغماء مى ‏افتد، گوئى که ترسوتر از او یافت نمى ‏شود و به گفته شاعر عرب: «جمعت فى صفاتک الاضداد»؛ یعنى: صفات متضاد در شخص تو ـ امیرالمۆمنین على علیه السلام ـ جمع شده.

آرى او به هنگام خشم بر دشمنان خدا قاطع ولى در مقابل کودک یتیم آنقدر متواضع و مهربان بود که در برابر طفل یتیم روى خاک مى ‏نشست، دست مرحمت بر سر او گذاشته و آه مى‏ کشید و مى‏ فرمود: بر هیچ چیزى مثل کودکان یتیم آه نکشیده ‏ام. چنانکه در وصیتنامه باشکوه خود فرمود:

«اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغَیِّرُوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا تضیعوا [یَضِیعُوا] بِحَضْرَتِکُمْ فَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ یَقُولُ مَنْ عَالَ یَتِیماً حَتَّى یَسْتَغْنِیَ أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِکَ الْجَنَّةَ کَمَا أَوْجَبَ اللَّهُ لِآکِلِ مَالِ الْیَتِیمِ النَّار؛ (بحارالأنوار، ج ‏۴۲، ص ۱۹۹)

درباره یتیمان از خدا بترسید. مبادا که گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند من از پیامبر خدا شنیدم که مى فرمود: اگر کسى یتیمى را، تا آنجا که بى نیاز شود، سرپرستى کند خداوند به پاداش این کار، بهشت را بر او واجب مى کند. چنانچه اگر کسى مال یتیم را بخورد، خداوند- سوختن در- آتش را بر او واجب مى فرماید.

و در جای دیگری فرمود:

«مـا مِنْ مُۆْمِنِ وَ لا مُۆْمِنَةٍ یَضَعُ یَدَهُ عَلى رَاءْسِ یَتیمٍ تَرَحُّماً لَهُ اِلاّ کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ شَعْرَةٍ مَرَّتْ یَدُهُ عَلَیْها حَسَنَةً؛ (بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۴)

هـر مـرد و زن با ایمانى که از دلسوزى و مهر دست نوازش بر سر یتیمى بکشد، خداوند رحمان به هر تار مویى که از زیر دست او بگذرد برایش ثواب مى نویسد.

علی را حلال کنید
روزى در کوچه‏هاى کوفه به تنهائى راه مى ‏رفت، همانند همه مسلمین در کمال سادگى با نرمى و آرامش و همه‏ جا را زیر نظر داشت، چون مسئول بود و نقش رهبریت جامعه را ایفا مى ‏کرد، در راه زنى را ملاحظه فرمود که مشک آب بر دوش و ازنفس افتاده، به آرامى نزدیک آمد و آن زن را خسته و رنجیده خاطر یافت، مشک آب را بدوش گرفت تا زن مقدارى استراحت کند، در راه جویاى احوال آن زن شد؟ زن عرضه داشت: شوهرم در یکى از جنگها در سپاه على بن ابى طالب شهید شد، حال من و چند کودک یتیم، بدون سرپرست مانده و آهى در بساط نداریم.

امام على علیه السلام برگشت و آن شب را تا سپیده صبح به ناراحتى گذراند. صبح زنبیل طعامى با خود برداشت و به طرف خانه زن روان شد. بین راه، کسانى از حضرت درخواست مى کردند زنبیل را بدهید ما حمل کنیم .

حضرت مى فرمود:

-  روز قیامت اعمال مرا چه کسى به دوش مى گیرد؟

به خانه آن زن رسید و در زد. زن پرسید: کیست ؟

حضرت جواب دادند:

کسى که دیروز تو را کمک کرد و مشک آب را به خانه تو رساند، براى کودکانت طعامى آورده ، در را باز کن!

زن گفت: خداوند از تو راضى شود و بین من و على بن ابیطالب خودش حکم کند.

حضرت وارد شد، به زن فرمود: نان مى پزى یا از کودکانت نگهدارى مى کنى؟

زن گفت: من در پختن نان تواناترم، شما کودکان مرا نگهدار!

زن آرد را خمیر نمود. امام على علیه السلام گوشتى را که همراه آورده بود کباب مى کرد و با خرما به دهان بچه ها مى گذاشت. با مهر و محبت پدرانه اى لقمه بر دهان کودکان مى گذاشت و هر بار مى فرمود:

از خدا بخواهید که على را ببخشد.

خمیر که حاضر شد امیرمۆمنان علیه السلام تنور را هیزم کرد و شعله ور ساخت و چهره مبارک خود را نزدیک مى ‏آورد و به خود خطاب مى ‏کرد: یا على آتش دنیا را مى بینی چه سوزان است! بدان که آتش آخرت بسیار سوزان ‏تر است.

در این میان یکى از زنان همسایه که امام را می شناخت، وارد شد و به مادر کودکان نهیب زد: واى بر تو! می دانى این آقا کیست؟! این پیشواى مسلمین و زمامدار کشور، على بن ابى طالب علیه السلام است .

زن که از گفتار خود شرمنده بود با شتاب زدگى گفت: یا امیرالمۆمنین! از شما خجالت مى کشم، مرا ببخش !

اما حضرت با تواضع و فروتنى زیادى فرمودند: شما ببخشید که تا کنون مشکلات شما را حل نکرده بودم، از درگاه خدا بخواهید که على را مورد عفو و بخشش خود قرار بدهد. (بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۵۲)

فرزندانم بیایند
عصر خلافت امام على علیه السلام بود. مردى ایرانى از همدان و حلوان (شهرى نزدیک بغداد) مقدارى عسل و انجیر براى امیرالمۆمنین علیه السلام در کوفه آورد.

امام هماندم دستور داد کودکان یتیم را حاضر نمایند. کودکان یتیم را حاضر نمودند، آن حضرت سر مشکهاى عسل را در اختیار آنها قرار داد تا از آن عسل ها بخورند، سپس آن عسل را در میان ظرفها ریخت و بین مردم تقسیم نمود. به حضرت اعتراض کردند که چرا اجازه مى دهید یتیمان خود از سرظرف ها بخورند؟ حضرت فرمود:

« ان الامام ابوالیتامى و انما العقتهم هذا برعایة الاباء ؛ امام پدر یتیمان است و باید به عنوان پدر به فرزندان خود اجازه چنین کارى را بدهد تا آنان احساس یتیمى نکنند. (بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۱۲۳)

هم سیر و هم خندان
قنبر مى گوید: روزى امـام عـلى عـلیه السّلام از حال زار یتیمانى آگاه شد، به خانه برگشت و برنج و خـرمـا و روغـن فـراهـم کـرده در حـالى کـه آن را خـود بـه دوش کـشـیـد، مـرا اجـازه حمل نداد، وقتى بخانه یتیمان رفتیم غذاهاى خوش طعمى درست کرد و به آنان خورانید تا سیر شدند.

سـپـس بـر روى زانـوهـا و دو دسـت راه مـى رفـت و بـچـّه ها را با تقلید از صداى بَع بَع گوسفند مى خنداند،

بچّه ها نیز چنان مى کردند و فراوان خندیدند.

سپس از منزل خارج شدیم. گفتم : مولاى من، امروز دو چیز براى من مشکل بود.

اوّل : آنکه غذاى آنها را خود بر دوش مبارک حمل کردید.

دوم : آنکه با صداى تقلید از گوسفند بچّه ها را مى خنداندید.

امام على علیه السّلام فرمود:
اوّلى براى رسیدن به پاداش،  دوّمـى بـراى آن بـود کـه وقـتـى وارد خـانه یتیمان شدم آنها گریه مى کردند، خواستم وقتى خارج مى شوم، آنها هم سیر باشند و هم خندان. (شجره طوبى ص ۴۰۷ ؛ دُرَرُ المطالب)

مایه غبطه یاران
آری این رفتار ولیّ خدا و امیر مسلمین است با یتیمان جامعه اش. او پدری مهربان بود که چنان محبتی بر آنان روا می داشت که دیگران بر آن غبطه می خوردند. چنانکه ابوالطفیل مى گوید: روزى دیدم على علیه السلام یتیمان را به حضور خود خواست، سپس چنان به یتیمان تفقد و مهربانى مى کرد و به آنها عسل مى خوراند که بعضى از اصحابش تمنا مى کردند که اى کاش ما نیز یتیم مى بودیم ] تا مورد توجه و لطف حضرت واقع مى شدیم[.(بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۲۹)

منابع:
آخرین دیدار، نادر فضلی.
داستانهایى از امام على علیه السلام، حمید خرمى.
الگوهاى رفتارى امام على علیه السلام، جلد اول، محمّد دشتى.
۱۰۰۱ داستان از زندگانى امام على علیه السلام، محمدرضا رمزى اوحدى.
امام علی علیه السلام خورشیدی در افق بشریت، سید محمد حسینی شیرازی.
هزار حدیث از امیرالمۆمنین علیه السلام در هزار موضوع، پژوهشکده تحقیقات اسلامی.

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 4 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 4

تاریخ : پنجشنبه 01 اسفند 1392 | نظرات (0) بازدید : 519
نویسنده : علیرضا |

 

 

فضائل اخلاقی و کرامات و سیره ی امام رضا(ع)

در این قسمت اندک اشاه ای به گوشه ای از فضائل اخلاقی و کرامات و سیره ی امام رضا علیه السلام می پردازیم:
ابراهیم بن عباس مى گوید: من هرگز ندیدم حضرت رضا(ع) به کسى ظلم کند یا سخن کسى را قطع نماید یا حاجت کسى را در صورت قدرت رد کند یا در مجلسى پاهاى خود را دراز کند یا به نشانه بى احترامى نسبت به کسى، تکیه دهد یا بنده‏ هاى خود را ناسزا گوید یا آب دهان خود را بیرون بریزد یا صدایش را به قهقهه بلند کند؛ بلکه خنده آن حضرت تبسّم بود.
وقتى براى آن حضرت سفره مى ‏انداختند، تمام بندگان و خدمتگزاران خود، حتى دربانان و چوپانها را در سر همان سفره مى‏ نشاند. خواب آن حضرت بسیار کم و بیدارى اش زیاد بود و بسیارى از شب ها تا به صبح نمى خوابید.
روزه هاى مستحبى بسیار مى ‏گرفت و هرگز سه روز روزه را در یک ماه ترک نمى‏ کرد و مى‏ فرمود که آن روزه دهر است و آن روز پنجشنبه اول و پنجشنبه آخر و چهارشنبه اول از دهه دوم هر ماه است. صدقات سرى آن حضرت بسیار بود و اکثرا آنها را در شب‏هاى تار- بدون مهتاب- انجام مى داد. هر کس گمان کند که مانند آن حضرت را دیده است او را تصدیق نکنید.
ابن ابى عباد، وزیر مامون، شیوه زندگى امام(ع) را چنین یادآور شده است:
“حضرت على بن موسى(ع) در تابستان روى حصیر مى نشست و فرش او در زمستان نوعى پلاس بود، دور از چشم مردم جامه خشن مى ‏پوشید و هنگام رویارویى با مردم، لباس معمولى مى‏ پوشید تا خودنمایى به زهد، تلقى نشود.”
عطر اخلاق امام(ع)، در نسیم شعر شاعران
ابونواس، از ادیبان و شعراى معروف عصر امام رضا(ع) است. وى که در ادبیات و شعر، شهره و نامدار زمان خود بوده است، با تمام توان ادبى که داشت، از ستودن امام(ع) اظهار ناتوانى کرد. ابن طولون مى نویسد،
برخى از اصحاب به ابونواس اعتراض داشته، چنین گفتند:
تو در باره شراب، کوه و دشت، موسیقى و … شعر سروده‏اى، تو را چه شده است که درباره موضوعى مهم، یعنى شخصیت والاى امام على ‏بن موسى الرضا(ص) تاکنون چیزى نگفته و شعرى نسروده ‏اى؟ با آن که معاصر امام نیز هستى و او را به خوبى مى شناسى.
ابونواس در پاسخ چنین گفت:
والله ماترکت ذلک الا اعظاما له و لیس یقدر مثلى ان یقول مثله
سوگند به خدا که بزرگى او مانع این کار شده است. چگونه کسى چون من، درباره شخصیتى چون او مدح تواند کرد.
آنگاه ابیات زیر را سرود:
قیل لى انت اوحد الناس‏طرا فى فنون من الکلام النبیه
لک فى جوهر الکلام بدیع یثمر الدر فى یدى مجتبیه

فعلام ترکت مدح ابن‏موسى و الخصال التى تجمعن فیه
قلت لا اهتدى لمدح امام کان جبریل خاد ما لابیه
چکیده سخن او چنین است: از من نخواهید او را بستایم، مرا توان آن نیست تا از کسى که جبرئیل خدمتگزار آستان پدر اوست مدح گویم.قصیده‏اى به او منسوب است که در مرو چون چشمش به حضرت رضا(ع) افتاد، آن را سرود و گفت:
 مطهرون نقیات ثیابهم تجرى الصلاة علیهم اینما ذکروا
من لم یکن علویاحین تنسبه فماله فى قدیم الدهر مفتخر
فانتم الملا الاعلى و عندکم علم الکتاب و ما جاءت به‏السور
امامان معصوم، پاکیزگان و پاکدامنان هستند که هرگاه نامى از ایشان به میان آید، بر آنان درود و تحیت فرستاده خواهد شد.
کسى که انتسابش به سلاله پاک على(ع) نرسد، در روزگاران داراى مجد و افتخار نیست.به راستى که شما در جایگاه بلندى قرار دارید و علم کتاب و مضامین سوره‏هاى قرآن نزد شماست.
ابن صباع مالکى درباره حضرتش مى‏نویسد:
حضرت از مناقبى والا و صفاتى پسندیده برخوردار است. نفس شریفش پاک، هاشمى‏نسب و از نژاد پاک نبوى(ص) است.
بعداز جریان ولایتعهدى، روزى عبدالله‏بن مطرف ‏بن هامان بر مامون وارد شد. حضرت رضا(ع) نیز در مجلس حضور داشت. خلیفه رو به عبدالله کرد و گفت: در باره ابوالحسن على‏بن موسى الرضا(ع) چه مى‏گویى؟

 

عبدالله گفت:
«چه بگویم در باره کسى که طینت او با آب رسالت سرشته شده و ریشه در گواراى وحى دوانیده است. آیا از چنین ذاتى جز مشک هدایت و عنبر تقوا مى‏تواند ظاهر شود؟»

فضائل اخلاقی و کرامات و سیره ی امام رضا(ع)

فضائل اخلاقی و کرامات و سیره ی امام رضا(ع)
اخلاق امام(ع) در بیان روایات
او بسیار به مستمندان رسیدگى مى ‏کرد. به دادن صدقه به ویژه در شبهاى تار و به صورت پنهانى بسیار مبادرت مى ‏کرد. با خدمتگزارانش کنار یک سفره مى‏ نشست و غذا مى‏ خورد.
هیچ فرقى میان غلامان و اشراف و اقوام و بیگانگان نمى‏ گذاشت، مگر براساس تقوا. همواره متبسم و خوش‏رو بود. بهترین بخش غذاى خود را قبل از تناول، براى گرسنگان جدا مى ‏ساخت. با فقرا مى ‏نشست. در تشییع جنازه شرکت مى‏ جست. خدمتکارى را که مشغول خوردن غذا بود، به خدمت فرا نمى‏ خواند. با صداى بلند و با قهقهه هرگز نمى‏ خندید.
رفع نیاز مؤمنان و گره‏ گشایى از ایشان را بر دیگر کارها مقدّم مى‏ داشت. روى حصیر مى‏ نشست. قرآن زیاد تلاوت مى‏ کرد. با گفتارش دل کسى را نرنجانید. سخن هیچ کس را ناتمام نمى‏ گذاشت و نمى‏ شکست. هیچ نیازمندى را تا حد امکان رد نکرد. پاى خود را هنگام نشستن در حضور دیگران دراز نمى‏ کرد. در حضور دیگران همواره از دیوار فاصله داشت و هیچ گاه تکیه نزد.
همواره یاد خدا بر زبان جارى داشت. از اسراف و تبذیر سخت پرهیز داشت. به مسافرى که پول خود را تمام و یا گم‏کرده بود، بدون چشم داشت، هزینه سفر مى‏ داد. در دادن افطارى به روزه‏ داران کوشا بود. به عیادت بیماران مى ‏رفت.

در معابر عمومى، آب دهان خود را نمى ‏انداخت. از میهمان شخصا پذیرایى مى ‏کرد. هنگامى که بر جمعى کنار سفره وارد مى ‏شد، اجازه نمى ‏داد تا براى احترام وى از جاى برخیزند. به سخن دیگران که وى را مورد خطاب قرار داده، از او پرسشى داشتند، با دقت کامل گوش مى‏ داد.
خویش را به بوى خوش معطر مى‏ کرد، به خصوص براى نماز. به نظافت جسم و لباس به ویژه موى سر توجّه داشت. قبل از غذا دست‏ها را مى ‏شست و با چیزى خشک نمى ‏کرد، بعد از غذا نیز آنها را مى‏ شست و با حوله‏اى خشک مى‏ کرد.
اگر غذایى از حد نیاز زیاد مى ‏آمد، آن را هرگز دور نمى‏ ریخت. در حضور دیگران به تنهایى چیزى نمى‏ خورد. بسیار بردبار و شکیبا بود. کارگرى را که به مبلغ معین اجیر مى‏ کرد، در پایان افزون بر مزدش به او عطا مى‏ کرد. با همگان با رافت و خوشرویى روبرو مى ‏شد. بسیار فروتن بود. به فقرا و بیچارگان بسیار مى‏ بخشید و آن را براى خود پس انداز مى‏ دانست.
این همه که یاد شد، بى‏گمان خوشه ‏اى از خرمن شخصیت اخلاقى آن امام بزرگ است و نه تمام.
مهمانى و آداب آن
شبى حضرت رضا(ع) مهمانى داشتند که یک مرتبه چراغ تغییرى کرد- و احتیاج به اصلاح داشت- مهمان، دست خود را دراز کرد تا چراغ را درست کند.
حضرت رضا(ع) دست او را کنار زدند و خودشان به اصلاح چراغ پرداختند و فرمودند: «ما قومى هستیم که مهمانهایمان را به کارى وا نمى‏ داریم» احترام مهمان، بیش از این است که به خدمت صاحبخانه بپردازد.
حقوق کارگر
سلیمان جعفرى مى‏ گوید:… من با حضرت رضا(ع) وارد منزلشان شدیم، حضرت دیدند غلامانشان مشغول گلکارى هستند و کارگر سیاه چهره‏اى هم با آنها مشغول کار است.
حضرت فرمود، این کیست با شما؟ غلامان گفتند او را آورده ‏ایم به ما کمک کند و چیزى هم به او بدهیم.
حضرت فرمود، آیا مزد او را معین کرده ‏اید؟ گفتند نه، ما هر چه به او بدهیم راضى است.حضرت بسیار خشمگین شدند به طورى که مى‏ خواستند غلامان خود را با تازیانه ادب کنند، من پیش رفته گفتم، فدایتان شوم چرا ناراحت شدید؟!
حضرت فرمود: آخر من چندین بار آنها را از مانند این کار منع کرده‏ ام که به هیچ کس کارى ندهند مگر مزد و اجرت او را تعیین کنند.
- اى سلیمان- بدان اگر کارگرى براى تو کارى کرد بدون تعیین اجرت غالبا چنین است- اگر سه برابر اجرتش را هم به او بدهى باز گمان مى‏ کند. کم داده ‏اى و اگر مزد او را تعیین کردى، اگر همان مقدار هم بدهى ترا سپاسگزار است و اگر یک ذره اضافه کنى آنرا بحساب مى آورد و مى‏ فهمد که به او زیادى هم داده‏ اى.

 

 

 

تواضع در کمک کردن
یک بار حضرت امام رضا(ع) وارد حمام عمومى شدند. یکى از کسانى که داخل حمام بود و حضرتش را نمى ‏شناخت از حضرت خواست که او را دلاکى کند. حضرت با تمام جلالتى که داشتند شروع کردند به کیسه کشیدن آن شخص.
هنوز چیزى نگذشته بود که افرادى که در حمام رفت و آمد داشتند، حضرت را شناختند و به آن شخص معرفى کردند آن مرد شروع کرد به عذرخواهى، ولى حضرت بدون اینکه از کار خودشان دست بردارند، جملاتى براى رفع ناراحتى او فرمودند و همانگونه که دلاکى مى‏

کردند با کلام نرم و ملایم قلب او را آرامش بخشیدند.
تقوى ملاک برترى
یکى از اهالى بلخ مى‏ گوید: من در سفر حضرت رضا(ص) به خراسان همراه بودم، یک روز وقتى سفره‏اى براى حضرت انداختند آن حضرت تمام خدمتگزاران اعم از سیاه و غیر سیاه را بر سر آن سفره جمع کرد.
من عرض کردم فدایت شوم خوب است براى آنها سفره دیگرى قرار دهید! حضرت فرمود، آرام باش که خداى همه ما یکى است، مادر همه ما و پدر همه ما یکى است و پاداش هم به عمل است. هر کس عملش بهتر است نزد خداوند مقرب‏تر است هر چند بنده یا سودانى سیاه باشد.
اسراف و تبذیر
یاسر خادم مى‏ گوید: روزى غلامان حضرت میوه‏اى خوردند و آن را به پایان نرسانده به دور انداختند.
حضرت رضا(ع) به آنها فرمود: سبحان الله اگر شما از همین میوه نیم خورده بى ‏نیاز هستید- بدانید- افرادى هستند که به آن محتاج‏اند، آن را به افرادى که احتیاج دارند برسانید.
حرمت مؤمن
یسع ‏بن حمزه مى‏گوید: من در مجلسى با حضرت رضا(ص) مشغول صحبت بودم و عده زیادى هم براى پرسش از مسائل حلال و حرام جمع شده بودند. که مردى بلند قامت و گندمگون داخل شد و سلام کرد و عرضه داشت. من دوستى از دوستداران شما و اجداد شما هستم و از حج مى‏ آیم، زاد و توشه‏ ام گم شده اگر ممکن است کمکى بفرمائید که من به شهرم برسم که این نعمتى است بر من از جانب خداى تعالى، پس چون به شهرم رسیدم آنرا از جانب شما صدقه مى‏ دهم چون من احتیاجى به صدقه ندارم.

حضرت فرمود: بنشین، خدا تو را رحمت کند. حضرت رو کردند به مردم و با آنها سخن گفتند تا وقتى که متفرق شدند و فقط آن مرد و من و سلیمان جعفرى و خیثمه باقى ماندیم. حضرت فرمود، اجازه مى‏ دهید من به داخل منزل بروم؟
بلند شدند و داخل رفتند و بعد از لحظاتى آمدند پشت در و دست مبارک خود را از بالاى در خارج کردند و فرمودند: کجاست آن مرد خراسانى؟ آن مرد گفت: بله اینجا هستم. حضرت فرمود: این دویست دینار را بگیر و کار خود را انجام بده و به آن متبرک شو و از طرف من هم لازم نیست صدقه دهى، بیرون برو که من ترا نبینم و تو مرا نبینى. آن مرد خارج شد.
وقتى حضرت آمدند، سلیمان گفت فدایت شوم شما که عطاى وافر و زیادى به این مرد فرمودید چرا روى نازنین خود را از او پوشاندید؟ حضرت فرمود، تا مبادا ذلت سؤال را در چهره‏ اش ببینم. آیا مگر نشینده ‏اى که رسول خدا(ص) فرمود: هر کس حسنه و کار نیک خود را مستور بدارد، برابر است با هفتاد حج و هر کس سیئه و کار زشت خود را آشکار کند خوار مى‏شود و هر کس زشتى خود را بپوشاند و عمل خلافش را در پنهان انجام دهد بخشیده خواهد شد؟!
اطعام مساکین
معمربن خلاد مى‏ گوید: وقتى حضرت رضا(ص) مى‏ خواستند غذا بخورند یک کاسه بزرگى را کنار سفره مى‏ گذاشتند و از بهترین غذاها، از هر کدام مقدارى، در آن کاسه مى‏ ریختند و مى ‏فرمودند: آنرا به مساکین بدهند.
سپس این آیه مبارکه را قرائت مى‏فرمودند: فلا اقتحم العقبة – سوره بلد آیه ۱۱ – «پس انسان. آن گردنه‏ هاى سخت را نتواند پیمود.» و بعد مى ‏فرمود، چون خداوند مى ‏دانست که براى هر انسانى، آزاد کردن بنده، مقدور نیست راهى براى رسیدن به بهشت قرار داد با اطعام طعام.
عبادت‏هاى سنگین و ختم قرآن و سجده ‏هاى طولانى
برادر دعبل مى‏ گوید: حضرت رضا(ص) پیراهنى از خز سبز رنگ و انگشترى از عقیق به برادرم «دعبل» عنایت کردند و فرمودند، اى دعبل برو «قم» که در آنجا فایده خواهى برد، و فرمود: این پیراهن را محافظت کن.زیرا که من در این پیراهن در هزار شب، هر شب هزار رکعت نماز خوانده‏ام و در آن هزار بار قرآن را از ابتدا تا انتها ختم کرده ‏ام.
صولى مى‏گوید: از جده‏ام پرسیدند که درباره رفتار حضرت رضا(ع) سخنى بگوید.
جده من که زنى بسیار عاقل و سخاوتمند بود گفت: حضرت رضا(ع) که همیشه نمازش را در اول وقت مى‏ خواند وقتى نماز صبحش تمام مى ‏شد به سجده میرفت و سر مبارک خود را بر نمى ‏داشت تابالا آمدن آفتاب. و آن حضرت در این مدت به ذکر خداى تعالى مشغول بود.

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : پنجشنبه 01 اسفند 1392 | نظرات (0) بازدید : 122
نویسنده : علیرضا |

:::فوتبالیستهایی که به طرز فجیع و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر::::
به گزارش یوتک فوتبالیست های حرفه ای به واسطه دستمزدهای کلانی که دریافت می کنند اغلب ولخرجی های عجیب و غریبی هم دارند.

به گزارش یوتک به نقل از نورنیوز ؛ در میان ولخرجی های متعدد فوتبالیست ها می توان ۷ مورد را در فهرست ولخرجی های عجیب و حتی احمقانه قرار داد :

جبرئیل سیسه : ملی پوش فرانسوی تیم لیورپول در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۲ میلیون پوند برای خرید عنوان «لردسیسه» هزینه کرد. عنوان «لرد» فقط به برخی خانواده های اصیل اروپایی از سال ۱۰۸۶ میلادی به بعد اعطاء شد اما سیسه توانست این عنوان اشرافی را خریداری کند.

فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر

 

ویلیام گالاس : بازیکن سابق تیم آرسنال ۳۵۰ هزار پوند هزینه کرد تا سراسر اتومبیل مرسدس SLR مک لارن خود را با فلز کروم بپوشاند. اتومبیل وی با حداکثر سرعت ۳۳۳ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ در کمتر از ۴ ثانیه با روکش کروم برق خاصی در جاده دارد.

فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر

دیوید بکهام : جشن عروسی پر هزینه دیوید و ویکتوریا در سال ۱۹۹۹ را به خاطر دارید؟ بکهام برای این جشن دو عدد مبل سلطنتی از طلای خالص سفارش داد که بالغ بر ۴۰۰ هزار پوند قیمت داشت.

فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر
 
ماریو بالوتلی : ملی پوش ایتالیایی تیم منچستر سیتی علاقه زیادی به استتار نظامی داشت بطوریکه ۱۶۰ هزار پوند برای استتار کامل اتومبیل بنتلی خود خرج کرد. در تصویر زیر مشخص است وی به غیر از اتومبیل ، موتورسیکلت خود را هم با طرحی نظامی روکش کرده است.

 

فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر

الحاجی دیوف : بازیکن سنگالی و حاشیه ساز تیم لیورپول در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۵۳ هزار پوند جهت روکش طلای اتومبیل کادیلاک خود هزینه پرداخت.

 فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر

فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر

اوبافمی مارتینز : وی اهل کشور نیگریا است و سابقه طولانی در ولخرجی دارد بطوریکه گفته می شد از ۷۵ هزار پوند درآمد هفتگی ۴۰ هزار پوند را فقط طی ۲ روز تعطیلات آخر هفته خرج می کرد. یک شرکت مدیریتی حاضر شد با دریافت ۳۰۰ هزار پوند رسیدگی به درآمدهای مارتینز را بر عهده بگیرد و به این ترتیب کمی از ولخرجی های او را محدود سازد.

فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر

استفان ایرلند ‌: بازیکن سابق تیم منچستر سیتی استاد خریدهای بی مورد بود. ایرلند انواع اتومبیلها با رنگ های نامتعارف از قبیل رنج روور سفید با شعله های صورتی ، آئودی R8 با رنگ سفارشی پیراهن منچستر سیتی و … را در اختیار داشت. خانه ۵ میلیون پوندی وی نیز پر بود از وسایل غیر ضروری از قبیل چندین آکواریوم ماهی غول پیکر ، میز بیلیارد که نام ایرلند بر روی آن حک شده بود. آکواریوم کوسه منزل وی که در کف آشپزخانه کار گذاشته بودند با مشکل فنی مواجه شده و ایرلند نتوانست از آن استفاده کند.

فوتبالیستهایی که به طرز فجیعی و البته عجیبی ولخرجی میکنند!!+تصاویر

اخبار جنجالی فوتبال|ولخرجی بازیکنان فوتبال|ماشین های بازیکنان فوتبال|درآمد بازیکنان فوتبال|ولخرج ترین بازیکن فوتبال

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : پنجشنبه 01 اسفند 1392 | نظرات (0) بازدید : 126
نویسنده : علیرضا |

روابط ریاضی و نظم شگفت انگیز قرآن
 در این مطلب به روابط ریاضی و نظم شگفت انگیز قرآن اشاره ای کرده ایم ..
مطمئنا دیدن این مطالب نه تنها ایمان یک مسلمان را قوی می کند بلکه هر غیر مسلمانی را به اسلام می گراید.
روابط ریاضی و نظم شگفت انگیز قرآن(حتما بخوانید)

اعجاز قرآن ابعاد گوناگونی دارد : از قبیل ؛ فصاحت و بلاغت،‌محتوای عالی از پیامبری امی، اعجاز علمی و …
برخی از نویسندگان و صاحب‌نظران در چند دهه اخیر بعد دیگری برای اعجاز قرآن بیان کرده‌اند که همان اعجاز عددی قرآن است . اینان ادعا می‌کنند که یک نظم ریاضی بر قرآن حاکم است . هر چند که در کتاب « الاتقان فی علوم القرآن» سیوطی، رد پای این فکر دیده می‌شود.[۱]
اما تا چند سال اخیر این راز علمی پنهان مانده بود و با ظهور رایانه‌‌هایی که می‌تواند حساب‌های بسیار زیادی را در مدت زمان کمی و با دقت بالائی انجام دهد،‌پرده از روی نظم ریاضی قرآن برداشته شد و اعجاز این کتاب مقدس بار دیگر بر جهانیان ثابت گردید . این صاحب‌نظران از این رهگذر نتایج دیگری هم می‌گیرند که اشاره خواهیم کرد.

 موافقان اعجاز عددی قرآن

در این مورد افراد زیادی کتاب و مقاله‌نوشته‌اند که به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:
۱ـ معجزة القرآن الکریم،‌دکتر رشاد خلیفه:
دکتر رشاد خلیفه در خانواده‌ای از صوفیان مصر در شهر « طنطه» متولد شد و در سال ۱۹۷۱م در شهر مکه رسماً به جرگه نائبان مکتب تصوف درآمد.
او تحصیلات جدید خود را تا کارشناسی در دانشکده کشاورزی «عین الشمس» قاهره گذارند و سپس کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آریزونا (۱۹۵۹ ـ ۱۹۶۱ م) آمریکا گذراند و سپس دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیا(۱۹۶۲ ـ۱۹۶۴) در رشته بیوشیمی گیاهی دریافت کرد.[۳]
او به مدت سه سال در مورد قرآن با استفاده از رایانه تحقیق کرد و نتیجه این تحقیقات را در سال ۱۳۵۱ ش به روزنامه‌های دنیا داد.[۴]
کتاب او تحت عنوان « معجزة القرآن الکریم » در سال ۱۹۸۳ م در بیروت چاپ شد[۵] و به زبان انگلیسی نیز در آمریکا چاپ شد.[۶]
تمام کوشش رشاد خلیفه برای کشف معانی و اسرار حروف مقطعه قرآن صورت گرفته و ثابت کرده است که رابطه نزدیکی میان حروف مذکور، با حروف سوره‌ای که در آغاز آن قرار گرفته‌اند، وجود دارد.
او برای محاسبات این کار از رایانه کمک گرفته است و بیان کرده که در ۲۹ سوره قرآن حروف مقطعه آمده است که مجموع این حروف ۲۸ حرف الفبای عربی را تشکیل می‌دهد (یعنی : ل ـ ح ـ ر ـ س ـ ص ـ ط ـ ع ـ ق ـ ک ـ ل ـ م ـ ن ـ هـ ـ ی) که گاهی آنان را حروف نورانی نامند.
او نسبت این حروف را در ۱۱۴ سوره قرآن سنجیده است و به نتایجی رسیده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
نسبت حرف « ق» در سوره « ق» از تمام سوره‌های قرآن بدون استثناء بیشتر است . مقدار حرف «ص» در سوره «ص» نیز به تناسب مجموع حروف سوره از هر سوره دیگر بیشتر است .
و نیز حروف « ن» در سوره « ن و القلم» بزرگترین رقم نسبی را در ۱۱۴ سوره قرآن دارد .
ایشان عدد ۱۹ را یک عدد اساسی در قرآن می‌داند که از « تسعة عشر»[۷] اخذ کرده و اعداد برخی آیات و کلمات را بر آنها تطبیق کرده و یک نظام ریاضی را ارائه می‌دهد .
ایشان با محاسبات زیاد و جدول‌های متعدد به اثبات این مطالب می‌پردازد و نتایج زیر را می‌گیرد :
الف : قرآن کلام خداست . محل حروف مقطعه قرآن در جای مشخص خود طرح پیشرفته توزیع الفبایی در سراسر قرآن را اثبات می‌کند . هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که این گونه طرح پیشرفته توسط انسان، هر قدر هم متعالی باشد قابل وصول باشد .
ایشان از رایانه می‌خواهد که تعداد تبدیل‌های ممکن را به منظور کتابی مثل قرآن که از لحاظ ریاضی دقیق و حساب‌شده است محاسبه کند که ۶۲۶ سپتیلون (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۶۲۶) می‌شود. که قطعاً از توان ظرفیت هر مخلوقی خارج است . و کسی نه در گذشته، نه حال و نه آینده قادر نخواهد بود اثری همتای قرآن بیاورد.
و سپس اعجاز قرآن را از این مطلب نتیجه‌گیری می‌کند و حتی معجزات موسی(ع) و عیسی(ع) را از طریق قرآن اثبات می‌کند .[۸]
ب : ترتیب موجود تدوین سوره‌های قرآن ترتیبی ملهم از ذات الهی است .
ج : ترتیب نزول سوره‌های قرآن، آنچنان که امروزه می‌دانیم از جانب خدای تعالی است .
د: محل نزول سوره‌های قرآن، اعم از مکی یا مدنی، مورد تأیید قرار می‌گیرد .
هـ‌ : شیوه مخصوص کتابت کلمات در قرآن را خدای تعالی خود دستور فرموده است و لذا توصیه می‌کند در کتابت قرآن (صلوة، به صلاة) تغییر داده نشود.
و: طریق خاص قرآن در تقسیم هر سوره به آیات با امر الهی صورت گرفته است .
ز: آیه «‌بسم‌الله الرحمن الرحیم» جزء لایتجزای هر سوره،‌بجز سوره ۹ (التوبه) است. که آن را با دلایلی از نظم ریاضی ثابت می‌کند.[۹]

در این میان سوال اینجاست که همه اینها میتواند اتفاقی باشد؟

چه کسی اینها را به محمد(ص) آموخته است؟

مطلما این کتاب بدون هیچ شکی کتابی فرازمینی است.
۲ـ اعجاز قرآن، تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ تألیف رشاد خلیفه، ترجمه و ضمائم از سید محمد تقی‌آیت‌اللهی:
مترجم محترم کتاب را از نسخه اصل انگلیسی ترجمه کرده و در سال ۱۳۶۵ توسط انتشارات دانشگاه شیراز منتشر شده است .
ایشان مقدمه‌ای درباره معرفی نویسنده (رشاد خلیفه) و مقدمه‌ای به عنوان « سخن مترجم» اضافه کرده است . و ضمایمی نیز آورده که مقادیر حروف را بر اساس حروف ابجد حساب کرده و حتی برخی خطاهای متن انگلیسی را یادآور شده است .[۱۰]
۳ـ معجزة‌القرآن العشرین من کشف سباعیة‌ و ثلاثیة اوامر القرآن الکریم ،‌ابن خلیفه علیوی:
ایشان در کتاب خود که ۱۱۰ صفحه است، می‌گوید ۹۰% اوامر قرآن هفتگانه یا سه‌گانه یا یگانه است . و تکرار آنها در موارد خود لازم بوده است .
برای مثال: امر « اعبدوا» (بپرستید) را سه‌بار به همه مردم خطاب کرده است ؛ سه بار نسبت به اهل مکه در قرآن آمده و سه بار نسبت به پیامبر اسلام(ص) آمده است و شعیب پیامبر (ع) سه‌بار به قوم خود گفته است و نوح (ع)‌سه‌بار و هود (ع) سه‌بار و صالح(ع) سه‌بار و عیسی(ع) سه بار گفته‌اند که این سر غریب و عجیبی است .
ایشان از این اعداد منظم اعجاز قرآن را نتیجه می‌گیرند.[۱۱]
۴ـ المنظومات العددیة فی‌القرآن العظیم، مهندس مصطفی‌ ابوسیف بدران:
این کتاب در ۸۸ صفحه چاپ شده است و روابط ریاضی حروف مقطعه را بررسی کرده است. بویژه حالات مختلف لفظ « الله » را بررسی کرده است .
۵ـ الاعجاز العددی للقرآن الکریم ،‌عبدالرزاق نوفل:
این کتاب در سه جزء جداگانه چاپ شده است و سپس تحت عنوان « اعجاز عددی در قرآن کریم» توسط مصطفی حسینی طباطبائی ترجمه شده است . ایشان تلاش کرده تا نظام ریاضی تکرار واژه‌ها را در قرآن نشان دهد . برای مثال:
واژه دنیا ۱۱۵ بار و واژه آخرت نیز ۱۱۵ بار آمده است .
واژه شیاطین و ملائکه هر کدام ۶۸ بار در قرآن آمده است .
واژه حیات و مشتقات آن و نیز واژه موت ۱۴۵ بار در قرآن آمده است .
ایشان در مقدمه کتاب، این امر را معجزه الهی می‌داند و می‌گوید این توازن در کلمات قرآن ثابت می‌کند که امکان ندارد قرآن، جز وحی الهی باشد . چرا که فوق قدرت انسان و بالاتر از عقل بشری است.[۱۲]( چرا که یک پیامبر در طول ۲۳ سال از قرآن سخن گفته و توانسته است توازن کلمات خود را در جنگ و صلح و … حفظ کند و این غیر از معجزه چیز دیگری نیست.)
۶ـ اعجازات حدیثة علمیة و رقمیة فی‌القرآن ،‌دکتر رفیق ابوالسعود:
ایشان در یک فصل کتاب خود معجزه اعداد و ارقام را در قرآن مطرح می‌کند و مطالبی شبیه مطالب عبدالرزاق نوفل می‌آورد.[۱۳] برای مثال می‌نویسد:
الرحمن ۵۷ مرتبه الرحیم ۱۱۴ مرتبه
الجزاء ۱۱۷ مرتبه المغفرة‌ ۲۳۴ مرتبه
الفجار ۳ مرتبه الابرار ۶ مرتبه
العسر ۱۲ مرتبه الیسر ۳۶ مرتبه
قل ۳۳۲ مرتبه قالوا ۳۳۲ مرتبه
ابلیس ۱۱ مرتبه استعاذه بالله ۱۱ مرتبه
المصیبة ۷۵ مرتبه الشکر ۷۵ مرتبه
الجهر ۱۶ مرتبه العلانیة ۱۶ مرتبه
الشدة ۱۰۲ مرتبه الصبر ۱۰۲ مرتبه
المحبة‌ ۸۳ مرتبه الطاعة‌ ۸۳ مرتبه
۷ـ کاربرد روش سیستم‌ها ( راسل. ل. ا. ک) به ضمیمه تعبیر قرآن آربری، ترجمه محمد جواد سهلانی:
ایشان در یک فصل کتاب مطالب رشاد خلیفه را ترجمه کرده و آورده است .[۱۴]
۸ـ اعجاز الرقم ۱۹ فی‌القرآن الکریم، بسام نهاد جرار:
ایشان پس از آنکه نظام ریاضی دکتر رشاد خلیفه را توضیح می‌دهد و به آن اشکالاتی می‌گیرد، به صورت جدیدی اعجاز عدد ۱۹ را در قرآن اثبات می‌کند . برای مثال می‌گوید: اعدادی که در قرآن آمده است ۳۸ عدد است و این عدد از مضاعف‌های عدد ۱۹ است . و نیز تعداد اعداد صحیحی که به صورت مکرر در قرآن آمده است ۲۸۵ بار است که این عدد هم از مضاعف‌های عدد ۱۹ (۲۸۵ = ۱۹×۱۵) است.
ایشان فصل سوم کتاب(ص ۱۴۰ ـ ۱۵۲) را به همین امر اختصاص داده است .
۹ـ تفسیر نمونه،‌آیة‌الله مکارم شیرازی:
ایشان در جلد دوم تفسیر نمونه زیر آیه اول سوره آل عمران بحثی را از دکتر رشاد خلیفه به صورت مبسوط گزارش می‌کنند. ولی قضاوت در مورد صحت و سقم آن را نیازمند بررسی فراوان می‌دانند و لذا قضاوتی نمی‌کنند.
ایشان پس از ذکر مطالب دکتر رشاد خلیفه این نتایج را می‌گیرند:
الف : رسم‌الخط اصلی قرآنر ا حفظ کنید.
ب : این مطلب دلیل دیگری بر عدم تحریف قرآن است ( چرا که اگر کلمه یا حرفی از قرآن کم می‌شد ارقام صحیح در نمی‌آمد) .
ج : اشارات پرمعنا (در سوره‌هایی که با حروف مقطعه آغاز می‌شود پس از ذکر این حرف،اشاره به حقانیت و عظمت قرآن شده است .)
و در پایان نتیجه می‌گیرند که حروف قرآن که طی ۲۳ سال بر پیامبر (ص) نازل شده حساب بسیار دقیق و منظمی دارد که حفظ و نگهداری نسبت‌های آن بدون استفاده از مغزهای الکترونیکی امکان‌پذیر نیست.[۱۵]
۱۰ـ اعجاز عددی قرآن کریم و رد شبهات ، محمود احمدی :
ایشان کوشش نموده است تااشکالاتی را که بر اعجاز عددی و محاسبات عبدالرزاق نوفل و رشاد خلیفه نموده‌اند جواب دهد . او در ابتدا تمام مطالب رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل را خلاصه کرده و بیان نموده است .
ایشان اشکالات را یکی پس از دیگری برمی‌شمارد و حتی برخی از آنها را به نقل از نامه‌های دکتر رشاد خلیفه پاسخ می‌دهد. ما در ادامه مطلب به برخی پاسخ‌های ایشان اشاره می‌کنیم.
۱۱ ـ المعجزة ، مهندس عدنان رفاعی:
ایشان هم مطالبی شبیه سخنان عبدالرزاق نوفل و دکتر رفیق ابوالسعود می‌آورند.
۱۲ ـ الاعجاز العددی فی‌سورة الفتاتحة، طلحة‌جوهر:
ایشان نیز محور بحث خویش را عدد ۱۹ قرار داده است . و آیه « بسم‌الله الرحمن الرحیم » را با آیه « تسعة‌عشر» [۱۶] مقایسه می‌کند. و در پایان آیاتی را که ۱۹ حرف دارد جمع‌آوری کرده است. و از همه مطالب کتاب اعجاز عددی و ریاضی قرآن را ثابت می‌کند.
۱۳ ـ اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم، کوروش جم نشان:
ایشان با توجه به آیه سوم سوره و الفجر که خداوند متعال به زوج و فرد سوگند یاد کرده است به فکر افتاده است که شاید یک نظام عددی بر مبنای زوج و فرد در قرآن باشد .
در نهایت جمع اعداد زوج دقیقاً مساوی با جمع تعداد آیات قرآن یعنی ۶۲۳۶ و جمع اعداد فرد مساوی با ۶۵۵۵ است که حاصل جمع شماره سوره‌ها می‌باشد . و بدین ترتیب نمونه دیگری از اعجاز عددی قرآن را اثبات می‌کند .[۱۷]
۱۴ ـ ماوراء احتمال،‌عبدالله اریک:
برخی نویسندگان با استفاده از کتاب فوق‌مقاله‌ای تحت عنوان « بسم‌الله مفقوده» نوشته و مدعی شده‌اند که نبودن بسم‌الله در صدر سوره توبه و تکرار آن در سوره نمل بسیار حکمیانه و از معجزات قرآن است . ایشان با استفاده از سوره‌ها این مطلب را اثبا می‌کند.[۱۸]
۱۵ـ من‌الاعجاز البلاغی و العددی للقرآن الکریم، دکتر ابوزهرا نجدی:
ایشان کار دکتر رشاد خلیفه را ادامه داده است و برای مثال می‌گوید در قرآن ۳۴ مرتبه واژه سجده آمده که اشاره به ۳۴ سجده نمازهای یومیه است.

منابع و پی‌نوشتها:

[۱] هر چند که بحث ما در مورد اعجاز علمی قرآن است و علم را به معنای علوم تجربی عنوان کردیم و بدین ترتیب اعجاز عددی قرآن از بحث ما خارج است چرا که یک مبحث ریاضی و از علوم عقلی به شمار می‌رود. ولی از آنجا که این مطلب اهمیت ویژه‌ای دارد و در کتاب‌های اعجاز علمی قرآن از آن نام برده شده و کتاب‌های متعددی درباره آن نوشته شده است و از طرف دیگر اعجاز علمی به معنای اعم (علم که شامل علوم عقلی ـ نقلی ـ تجربی ـ شهودی) شامل آن می‌شود،‌از این رو ما به صورت مختصر به آن می‌پردازیم .
[۲] بسام نهاد جرار، اعجاز الرقم ۱۹ فی‌القرآن الکریم، ص ۲۱٫
[۳] ر.ک: رشاد خلیفه، اعجاز قرآن تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ترجمه سید محمد تقی آیت‌اللهی، مقدمه/الف.
[۴] همان ،‌مقدمه /ج.
[۵] معجرة القرآن الکریم، دکتر رشاد خلیفه ،‌دارالعم للملایین، بیروت ،‌الطبعة الاولی، ۱۹۸۳ م.
[۶] Quran Visual Presen Tation Of The Micacle
[7] مدثر/۳۰٫
[۸] ر.ک: معجزة‌القرآن الکریم و العجاز قرآن، تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ ص ۲۶۹ ـ ۲۷۱٫
[۹] همان،‌ ص ۲۷۱ ـ ۲۷۵٫
[۱۰] اعجاز قرآن،‌ تحلیل آماری حروف مقطعه،‌ص ۲۸۲ ـ ۲۸۳٫
[۱۱] ر.ک:معجزة‌القرآن العشرین،‌ص ۷ به بعد.
[۱۲] ر.ک: الاعجاز العددی للقرآن الکریم،‌الجزء‌الاول ،‌ص ۱۰ ـ ۱۱ و ص ۱۵ به بعد .
[۱۳] اعجازات حدیثة علمیة و رقمیة‌فی القرآن، (ص ۶۸ ـ ۷۵) .
[۱۴] کاربرد روش سیستم‌ها ،‌(ص ۵۲ ـ ۸۰) .
[۱۵] تفسیر نمونه،‌ج ۲، ص ۳۰۳ ـ ۳۰۹٫
[۱۶] مدثر/۳۰٫
[۱۷] ر.ک: بینات،‌بهار ۱۳۷۵ ، ش ۱،‌ص ۹۹ . و نیز کیهان فرهنگی ، ش ۶۷، ص ۷۱ ـ ۷۲ .
[۱۸] (Devond Probability – God’s Message in Mathematice) ( به نقل از کیهان فرهنگی، پیشین ،‌ص ۷۳) .

کلیدواژه:اعجاز قرآن|معجزات قرآن|معجزات قرآن در قرن ۲۱ | معجزات ریاضی قرآن| معجزات عددی قرآن

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : پنجشنبه 01 اسفند 1392 | نظرات (0) بازدید : 238
نویسنده : علیرضا |

فضیلت های نقل شده برای خواندن سوره اسراء

“”"”"”"فضیلت های نقل شده برای خواندن سوره اسراء”"”"”"”

اسراء ؛ و نام دیگرش «بنی اسرائیل»۱ هفدهمین سوره قرآن است که مکی و ۱۱۱ آیه دارد.

امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند: «هر بنده خدایی که سوره اسراء را در شب های جمعه تلاوت نماید، در زمان زنده بودنش حضرت قائم علیه السلام را درک خواهد کرد و از اصحاب او خواهد بود.»

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: «هر کس این سوره را بخواند و هنگام خواندن آیه ای که درباره پدر و مادر است(و قضی ربک الا تعبدوا و…) دچار رقّت قلب شود در بهشت اجری به او داده می شود که برابر ۲۴۰۰ پیمانه و هر پیمانه ای از تمام نعمت های دنیا بهتر است.» ۳

آثار و برکات سوره اسراء

۱) برآورده شدن حاجات

هر که جهت هر مشکلی  ۷بار این سوره را پشت سر هم بخواند حاجتش برآورده می شود.۴

۲) باز شدن زبان طفل

هرگاه طفلی دیر به سخن آید این سوره را با مشک و زعفران نوشته و بشوید و به طفل بخوراند، زبانش باز می شود.۵

۳) زیاد شدن فهم و قدرت سخنوری

اگر سوره اسراء را در ظرفی نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد، سخنرانی بر او سخت نخواهد شد و زبانش به صدق و درستی گویا شده و فهمش زیاد می شود.۶

۴) درمان وسواس

در سخنی از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: ای علی برای در امان ماندن از وسواس و رفع وسواس آیات (۴۵-۴۶) سوره اسراء را بخوان: « وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا * وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا »۷ ؛ چون تو قرآن بخوانی ، میان تو و آنان که به قیامت ایمان نمی آورند پرده ای ستبر قرار می دهیم * و بر دلهاشان پرده افکنیم تا آن را در نیابند ، و گوشهاشان سنگین کنیم ، و چون پروردگارت را در قرآن به یکتایی یاد کنی ، باز می گردند و می رمند.

۵) درمان درد

امام صادق فرموده اند: هر یک از مؤمنین دچار درد و ناراحتی شود و با خلوص نیت (آیه ۸۲ سوره اسراء) را بخواند و بر موضع درد دست بکشد خداوند او را از آن درد نجات می دهد، حال هر نوع درد و بیماری که می خواهد باشد.۷

۶) ایمن شدن در برابر سرقت

از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «خواندن آیات ۱۱۰-۱۱۱ سوره اسراء مایه امان از سرقت از امت من می شود.» ۸

همچنین از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده: مردی از ایشان خواست تعویذی برای سرقت به او تعلیم دهد گفت:هرچند وقت شبانه چیزی از خانه ما می دزدند، امام فرمود: «هر وقت خواستی به رختخواب روی این آیه را بخوان» (آیات ۱۱۰-۱۱۱).۹

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی انهار

(۱)درمان با قرآن، ص۵۱

(۲)همان به نقل از مجمع البیان

(۳)ثواب الاعمال، ص۱۰۷

(۴) درمان با قرآن، ص۵۱

(۵)همان

(۶)تفسیرالبرهان، ج۳، ص۴۷۱

(۷) مکارم الاخلاق، ص۳۶۹

(۷)وسائل الشیعه، ج۲، ص۴۲۴

(۸)مکارم الاخلاق، ص۴۴۳

(۹)الکافی، ج۲، ص۶۲۶

منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛ و درمان با قرآن،محمدرضا کریمی»

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 91
نویسنده : علیرضا |

اس ام اس جدید فلسفی و آموزنده

صداقت در مقابل سیاست دیگران ، سادگی ست

و سیاست در مقابل صداقت دیگران ، خیانت . . .

دکتر علی شریعتی

♥♥اس ام اس های جدید و آموزنده ،اس ام اس فلسفی، اسم اس پندآموز،اس ام اس جملات زیبا♥♥

خدا را دوست بدارید

حداقلش این است که یکی را دوست دارید که روزی به او می رسید

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

پروانه که باشی هر گلی را دوست داری

جای زنبور اما ، اگر باشی . . .

روی هر گلی بال نمی نشانی . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

چیزهایی در زندگی هست که برچسبی روی خود دارند با این مضمون :

« تو قدر مرا نخواهی دانست , مگر اینکه مرا از دست بدهی و دوباره به دست بیاوری .»

در تمام رنجهایی که میبریم

صبر ، اوج احترام به قوانین الهی است . . .

♥♥اس ام اس های جدید و آموزنده ،اس ام اس فلسفی، اسم اس پندآموز،اس ام اس جملات زیبا♥♥

خشم مانند طوفان است

بعد از مدتی فروخواهد نشست

ولی بدان که حتما شاخه هائی شکسته اند . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

اگر سوال بپرسی،

تنها سه دقیقه نادانی،

و اگر نپرسی،

باقی عمرت را . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

تویی که مرا در سقوط میبینی

تا به حال اندیشیده ای که شاید، تو خود وارونه ایستاده ای ؟

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

شخصیت انسانها به داشته هایشان نیست

به توقعات و خواستهایشان از زندگیست . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

بدگویی حسود دلیل برتری شماست . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

آنانکه می دانند رنج می برند

و آنانکه نمی دانند به دیگران رنج می دهند . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

نه اسمش عشق است،نه علاقه،نه حتی عادت.

حماقت محض است دلتنگ کسی باشی که دلش با تو نیست

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

دوست خوب مثل چراغ توی تاریکیه

اما یادت باشه به روشنایی رسیدی دورش نندازی . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

برای عشق گریه کن اما کسی را به خاطر عشق به گریه نینداز

با عشق بازی کن اما هرگز کسی را با عشق بازی نده . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

دوره ، دوره آدم هایی ست که همخواب هم می شوند

ولی هرگز خواب هم را نمی بینند . . .

♥♥♥♥♣♣♣♣♥♥♥♥

خداوندا به مذهبی ها بفهمان که مذهب اگر پیش از مرگ به کار نیاید

پس از مرگ به هیچ کار نخواهد آمد

دکتر علی شریعتی

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 73
نویسنده : علیرضا |

آموزش تهیه ترشی مخلوط بسیار خوشمزه

طرز تهیه ترشی و ترشیجات

:::آموزش تهیه ترشی مخلوط بسیار خوشمزه:::

مواد مورد نیاز:

گل کلم بزرگ ۱ عدد
هویج ۱ کیلو
خیار ۲ کیلو
لوبیا سبز ۲۰۰ گرم
موسیر ۱۵۰ گرم
کلم برگ ۱ عدد
تمبر هندی ۲ بسته
نمک به مقدار لازم
سبزی ترشی ۱ کیلو
فلفل دلمه ۱ کیلو
سیر ۰/۵ کیلو
بادمجان ۱ کیلو
زرد چوبه ۵ قاشق غذاخوری
فلفل سبز ۷۵۰ گرم
کرفس ریز ۲ شاخه
ادویه ترشی به مقدار لازم

روش تهیه :

 

همه مواد را بشویید و وقتی آبشان کاملاٌ رفت ، خرد کنید . سیر و فلفل دلمه را چرخ کنید . موسیر را ۱۲ ساعت خیس کنید ، سپس بگذارید خشک شود . بادمجان ریز ترشی را با سرکه بجوشانید ، سپس آبکش کنید تا آبش خوب برود . آنگاه خرد کنید . تمبر را در سرکه حل واز صافی رد کنید . همه مواد را باید بگذارید کاملا آبشان برود . در ظروف ترجیحاٌ شیشه ای مواد را لایه لایه همراه با نمک وادویه بریزید و از سرکه پر کنید .

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 132
نویسنده : علیرضا |

:::زن بسیار عجیبی که به جای رویش مو،در سرش جوجه تیغی میروید!!+تصاویر:::

عجایب جهان-به گزارش یورفان هفته گذشته روزنامه گلوبو خبری در ارتباط با خانمی که روی سر وی تیغ هایی رشد کرده‌اند نوشت: یک زن ۵۲ ساله برزیلی اهل جنوب ریودوژانیرو درحالی که سگ را به گردش برده بود متوجه رشد چیزی در سرخود می‌شود بعد احساس درد شدیدی می‌کند.

حدود ۲۰۰ خار در سر وی رشد کرده بود.

این زن وقتی به بیمارستان مراجعه می‌کند دکترها بدون بیهوشی تیغ ها را از سروی خارج می‌کنند.

زن بسیار عجیبی که به جای رویش مو،در سرش جوجه تیغی میروید!!+تصاویر

زن بسیار عجیبی که به جای رویش مو،در سرش جوجه تیغی میروید!!+تصاویر

زن بسیار عجیبی که به جای رویش مو،در سرش جوجه تیغی میروید!!+تصاویر

زن بسیار عجیبی که به جای رویش مو،در سرش جوجه تیغی میروید!!+تصاویر

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 153
نویسنده : علیرضا |

فواید کاهو و ویتامین های موجود درآن

در این مطلب فواید کاهو و ویتامین های موجود درآن طبق تحقیقات گروه ایتالیایی آماده است.

تحقیقات در ایتالیا نشان می دهد کاهو از مهمترین منابع سرشار اسید فولیک است که برای زنان باردار مفید بوده و نقش موثر و زیادی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارد.

براساس این تحقیقات، کاهو همچنین دارای الیاف غذایی مفید برای روده ها است. محققان انستیتوی تحقیقات غذایی رم گفتند که برگه های کاهو سرشار از ماده آنتی اکسیدان بتا کاروتن است و مصرف مقدار زیاد کاهو قبل از خواب، نقش مسکن درد را در روده ایفا می کند.

به گزارش یورفان  این تحقیقات نشان داد که کاهو سرشار از ویتامینهای A ، B1 ، ‍C و E است و از سبزی های مملو از آب و مواد معدنی به شمار می رود که مهمترین آنها کلسیم، فسفر و آهن است. پژوهشگران ایتالیایی همچنین بر اهمیت مصرف کاهو برای افراد اعم از کوچک و بزرگ تاکید کردند زیرا آنها را از ابتلا به پوکی استخوان در امان می دارد و از دندانهای آنها محافظت می کند.

به گفته این پ‍‍ژوهشگران، جلوگیری از ابتلا به یبوست از دیگر فواید کاهو است زیرا مملو از الیاف غذایی و آب است. این سبزی همچنین بدن را مرطوب نگه می دارد و از ایجاد سنگ کلیه و مثانه پیشگیری و باعث آرام شدن اعصاب شده و به خواب کمک کرده و به پوست لطافت بیشتری می بخشد.

این تحقیقات تاییدی بر نتایج تحقیقات دانشمندان چینی است که تاکید کرده اند مصرف اسید فولیک موجود در کاهو به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک می کند.

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 98
نویسنده : علیرضا |

:::جوان ۲۴ ساله ای که به ۱۰۰۰ سال پیش سفر کرد!+تصاویر:::

انسان ها همیشه برای زندگی راحت تر تلاش می کنند و از این روست که با گسترش علم به دنبال تسهیل بخشیدن به تمامی کارها هستند اما این باعث شده است که زندگی انسان های گذشته را نیز ما از یاد ببریم و سبک آ« ها را فراموش کنیم.

به گزارش یورفان “پاول ساپوژینکو” جوانی ۲۴ ساله است که تصمیم گرفته تا به سبک اجدادش زندگی کند و کمی از دنیای پیچیده و پر زرق و برق امروزی دور بماند. این جوان که اهل روسیه است زندگی خود را به ۱۰۰۰ سال پیش برگردانده و از امکاناتی استفاده می کند که در آن زمان وجود داشته است.

بر اساس ایده زندگی به سبک ۱۰۰۰ سال پیش عده ای از دانشمندان نیز تشویق شده اند تا سیستم بدنی و رفتاری او را مورد تجزیه و تحلیلی قرار دهند تا روند تغییراتش را در طول مدت این آزمایش بررسی کنند. این دانشمندان اعتقاد دارند زندگی این مرد می تواند باعث طول عمرش شود.

به گزارش یورفان به نقل از باشگاه خبرنگاران پاول برای ایده خود و قطع ارتباط از تمامی دنیا روستایی دور افتاده را انتخاب کرده است و میگوید من دوست دارم تنهایی در گذشته زندگی کنم و از پیشینیان زندگی کردن را یاد بگیرم. او از وسایل و حتی ظروفی استفاده می کند که شکل و شمایلی ۱۰۰۰ ساله دارند و از جنس همان مواد است. او هم اکنون ۸ ماه است که در این حالت زندگی می کند.

جوان 24 ساله ای که به 1000 سال پیش سفر کرد!+تصاویر

جوان 24 ساله ای که به 1000 سال پیش سفر کرد!+تصاویر

جوان 24 ساله ای که به 1000 سال پیش سفر کرد!+تصاویر

 

سفر در زمان، سفر به گذشته ، سفر به آینده،شکاف در زمان

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 60
نویسنده : علیرضا |

 

در این مطلب با قرص توپیرامات،مصارف و عوارض آن آشنا می شوید..

آشنایی با قرص توپیرامات،مصارف و عوارض آن

توپیرامات (به انگلیسی:Topiramate)

 

رده درمانی: مشتق کاربامات .

 

اشکال دارویی: قرص

 

موارد مصرف

 

درمان تشنج و صرع.در تشنجات پارشیال ، تشنجات تونیک، کلونیک ژنرالیزه ی اولیه در بزرگسالان و کودکان با سن بالاتر از ۲ سال، انواع سندرم های صرعی، پیشگیری از حملات میگرن و درمان اختلالات دو قطبی، افسردگی، اسکیزوفرنی،PTSD و اختلالات مربوط به خورانش eating disorder مصرف می شود.

 

مکانیسم اثر

 

مکانیسم اثر این دارو به طور دقیق شناخته نشده است. مهار کانال های سدیمی حساس به ولتاژ در نورون های مغزی، مهار آزاد سازی اسید های آمینه تحریکی مانند گلوتامات در مغز و مهار گیرنده های نوع کاینیک اسید، افزایش میزان GABA در مغز، افزایش اثر مهاری نوروترانسمیتر GABA از طریق اتصال به گیرنده هایGABA A ، مهار اختصاصی ایزوآنزیم های کربنیک انهیدراز و مهار کانال های کلسیمی نوع L از مکانیسم های پیشنهادی در خصوص عملکرد دارو می باشد.

 

عوارض جانبی

 

تهوع و استفراغ، یبوست، اسهال، پارستزی، اختلالات شناختی، سردرد، سرگیجه، آتاکسی، خواب آلودگی، ضعف، تاری دید، دوبینی، نیستاگموس، کاهش اشتها، کاهش وزن، سنگ های کلیه، استئومالاسی.

 

از عوارض نادر دارو می توان به اسیدوز متابولیک، هیپرترمی، گلوکوم حاد، الیگوهیدروز و تضعیف مغز استخوان اشاره کرد.

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

توپیرامات (به انگلیسی:Topiramate)

رده درمانی: مشتق کاربامات .

اشکال دارویی: قرص

محتویات

  • ۱ موارد مصرف
  • ۲ مکانیسم اثر
  • ۳ عوارض جانبی
  • ۴ جستارهای وابسته
  • ۵ منابع

موارد مصرف

درمان تشنج و صرع.در تشنجات پارشیال ، تشنجات تونیک، کلونیک ژنرالیزه ی اولیه در بزرگسالان و کودکان با سن بالاتر از ۲ سال، انواع سندرم های صرعی، پیشگیری از حملات میگرن و درمان اختلالات دو قطبی، افسردگی، اسکیزوفرنی،PTSD و اختلالات مربوط به خورانش eating disorder مصرف می شود.

مکانیسم اثر

مکانیسم اثر این دارو به طور دقیق شناخته نشده است. مهار کانال های سدیمی حساس به ولتاژ در نورون های مغزی، مهار آزاد سازی اسید های آمینه تحریکی مانند گلوتامات در مغز و مهار گیرنده های نوع کاینیک اسید، افزایش میزان GABA در مغز، افزایش اثر مهاری نوروترانسمیتر GABA از طریق اتصال به گیرنده هایGABA A ، مهار اختصاصی ایزوآنزیم های کربنیک انهیدراز و مهار کانال های کلسیمی نوع L از مکانیسم های پیشنهادی در خصوص عملکرد دارو می باشد.

عوارض جانبی

تهوع و استفراغ، یبوست، اسهال، پارستزی، اختلالات شناختی، سردرد، سرگیجه، آتاکسی، خواب آلودگی، ضعف، تاری دید، دوبینی، نیستاگموس، کاهش اشتها، کاهش وزن، سنگ های کلیه، استئومالاسی.

از عوارض نادر دارو می توان به اسیدوز متابولیک، هیپرترمی، گلوکوم حاد، الیگوهیدروز و تضعیف مغز استخوان اشاره کرد.

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 293
نویسنده : علیرضا |

:::علت تجویزو کابردهای منتول‌ سالیسیلات‌+نکات و عوارض آن:::

علت تجویز منتول‌ سالیسیلات‌+نکات و عوارض آن

علت تجویز: منتول‌ سالیسیلات‌ برای‌تسکین‌ موضعی‌ دردهای‌ عضلانی‌ وروماتوئید، سیاتیک‌، کمر درد، فیبروزیت‌،سختی‌ عضلات‌، دردهای‌ مداوم‌ عضلانی‌،رگ‌ به‌ رگ‌ شدن‌، کشیدگی‌ و کوفتگی‌لیگامانها و تاندونها و کبودی‌ها مصرف‌می‌شود.

 MENTHOL SALICYLATE

مکانیسم‌ اثر: منتول‌ در غلظت‌های‌ کم‌به‌طور انتخابی‌ باعث‌ گشاد شدن‌ عروق‌می‌شود که‌ با ایجاد احساس‌ سرما موجب‌بروز اثر ضد دردی‌ می‌شود.سالیسیلات‌ها اثر ضد درد موضعی‌ خودرا با متوقف‌ کردن‌ عامل‌ تولید تکانه‌ درداعمال‌ می‌نمایند.

 

فارماکوکینتیک‌: منتول‌ سالیسیلات‌ از طریق‌پوست‌ جذب‌ می‌شود.

 

موارد منع‌ مصرف‌: این‌ دارو به‌صورت‌موضعی‌ در کودکان‌ با سن‌ کمتر از چهارسال‌ و نیز بر پوست‌ ضایعه‌ دیده‌ یا تحریک‌شده‌ نباید مصرف‌ شود.

 

هشدارها: در صورت‌ مصرف‌ همزمان‌ بااسید استیل‌ سالیسیلیک‌ یا سایرسالیسیلات‌ها، مقدار مصرف‌ منتول‌سالیسیلات‌ باید کاهش‌ یابد.

 

عوارض‌ جانبی‌: به‌ندرت‌ ممکن‌ است‌واکنشهای‌ حساسیت‌ پوستی‌ مشاهده‌شود. در صورت‌ استعمال‌ بر نواحی‌وسیعی‌ از پوست‌، عوارض‌ سالیسیلات‌هامثل‌ وزوز گوش‌، تهوع‌ و استفراغ‌ ممکن‌است‌ بروز نماید.

 

تداخل‌های‌ دارویی‌: مصرف‌ همزمان‌ترکیبات‌ ضدانعقاد با منتول‌ سالیسیلات‌موضعی‌ ممکن‌ است‌ به‌ تشدید اثرضدانعقادی‌ (افزایش‌ زمان‌ پروترومبین‌)منجر شود.

 

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ در صورت‌ تداوم‌علایم‌ بیماری‌ با وجود مصرف‌ دارو، به‌پزشک‌ مراجعه‌ شود.

۲ ـ بهتر است‌ دارو بعد از استحمام‌ با آب‌گرم‌ استعمال‌ شود.

۳ ـ دارو فقط روی‌ پوست‌ سالم‌ مصرف‌شود.

۴ ـ از مصرف‌ دارو در نزدیکی‌ چشم‌ها وسایر نواحی‌ حساس‌ اجتناب‌ گردد.

۵ ـ از نزدیک‌ کردن‌ دارو به‌ آتش‌ یا سطوح‌داغ‌ (به‌دلیل‌ قابلیت‌ اشتعال‌) اجتناب‌ گردد.

 

مقدار مصرف‌:

بزرگسالان‌ و کودکان‌ با سن‌ بیشتر ازشش‌ سال‌: برای‌ تسکین‌ درد مقدار کافی‌ ازپماد تا چهار بار در روز به‌ آرامی‌ روی‌موضع‌ مالیده‌ می‌شود. به‌عنوان‌ضداحتقان‌ حدود دو سانتی‌متر از پماد به‌آب‌ داغ‌ اضافه‌ و استنشاق‌ می‌شود و یا قبل‌از خواب‌ روی‌ سینه‌ مالیده‌ می‌شود.

 

اشکال‌ دارویی‌:

Topical Ointment: Methyl

Salicylate15% + Menthol 10%

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 1768
نویسنده : علیرضا |

باور غلط مردها درباره زنها

باورهای نادرست مردان,کنترل مرد

 

مردها تلاش زن را برای سازمان دهی، برنامه ریزی و حل مشکلات می بینند و سپس آن را به اشتباه به عنوان تلاشی از جانب زن برای کنترل مرد و بهره کشی از آن تعبیر می کنند.

به گفته روان شناسان، اغلب مردها باورهای نادرستی در مورد زنان دارند که اغلب گله گذاری های آنان را شامل می شود.

شناخت صحیح و درک زن ها

به گفته روان شناسان، اغلب مردها باورهای نادرستی در مورد زنان دارند که اغلب گله گذاری های آنان را شامل می شود. این باورهای غلط ناشی از عدم شناخت صحیح و عدم درک روحیه لطیف زن هاست و آن ها را برای شناخت بیش تر آقایان از همسرانشان بیان می کنیم:

هفت باور نادرست مردها درباره ی زن ها

۱ – زن ها سیری نا پذیرند

۲ – حفظ و نگهداری آن ها مشکل است

۳ – زن ها می خواهند مردها را کنترل کنند

۴ – زن ها حسود هستند

۵ – زن ها زیاده از حد احساساتی هستند

۶ – زن هایی که قوی و توانا هستند، نیازی به مراقبت ندارند

۷ – زن ها آزادی مرد را مختل می کنند

باور غلط : زنها سیری ناپذیرند

مردها، تمایل و گرایش همیشگی زن مبنی بر بهبود و اصلاح کارها را با پر توقع بودن و سیری ناپذیری مزمن او اشتباه گرفته اند. این طبیعت زن است که به فکر بهبود، اصلاح و ارتقاء همه چیز است.

زنها – دست کم بیش تر آنها – بسیار کم توقع اند و می توان به راحتی با کوچک ترین چیزها خوشحالشان کرد. با یک لبخند، اظهار محبت و دلتنگی در آغوش گرفتن و … خواهید دید چطور از شادی لبریز خواهند گشت.

باور غلط : حفظ و نگهداری زن ها مشکل است

واقعیت این است که حفظ و نگهداری روابط صمیمی مشکل است. زن ها می خواهند رابطه شان سالم و صمیمی باشد و بدین جهت از مردها توقع دارند برای این منظور وقت بگذارند و بر روی صمیمیت رابطه تلاش کنند.

زنها استانداردهای بالایی برای روابط صمیمی خود دارند، نه از آن رو که ایرادگیر و پرتوقع هستند، بلکه از آن جهت که عمیقاً متعهد و پایبند بوده و می خواهند که موفق باشند.

باور غلط : زن ها می خواهند مردها را کنترل کنند

مردها تلاش زن را برای سازمان دهی، برنامه ریزی و حل مشکلات می بینند و سپس آن را به اشتباه به عنوان تلاشی از جانب زن برای کنترل مرد و بهره کشی از آن تعبیر می کنند.

واقعیت این است که زنها می خواهند کمک کنند، ایفای نقش کنند، بهبود بخشند، ارتقاء دهند و به حساب آورده شوند.

یکی از رایج ترین شکایت های زن ها از مرد زندگی شان آن است که بیش تر مردها، در فرآیند تصمیم گیری خود، زن ها را دخالت نمی دهند. از آن جا که زن ها از این احساس بیزارند، پس تلاش می کنند تا خود را به نحوی در جریانات زندگی همسرشان وارد کنند. بدین معنا که سوال می پرسند و راه حل ارایه می دهند. مرد، علاقه و کمک همسرش را به معنای تلاش برای مداخله و سلطه جویی معنا می کند.

باور غلط : زن ها حسود هستند

واقعیت این است که زن ها محافظ و نگهبان روابط صمیمی و نزدیک خود هستند و می خواهند از رابطه خود با مردی که دوستش دارند محافظت کنند. نه از آن جهت که به همسر خود اعتماد ندارند، بلکه از آن رو که او را دوست دارند. به طور غریزی و فطری، زنان از هر چه برایشان ارزشمند باشد، مراقبت می کنند.

باور غلط : زن ها زیادی احساساتی هستند

یکی از زیباترین ویژگی های زنها این است که قابلیت این را دارند که حس کنند و احساس داشته باشند و این احساسات را نشان دهند و ابراز کنند و این موهبتی بس گران بهاست. اما باور غلط این است که نشان دادن احساسات ،کیفیتی ضعیف تر و ناخواستنی تر از پنهان کردن احساسات می باشد. این همان پیامی است که اغلب مردها در کودکی و هنگامی که پسربچه ای بودند دریافت کرده اند. این که گریه نکردن، بهتر از گریه کردن است. خشن و قوی بودن، بهتر از ترسو بودن است. مستقل بودن بهتر از نیازمند بودن است.

بنابراین مردها، اغلب احساسات طبیعی زن ها را به غلط ،ضعف نفس تلقی می کنند و توانایی آنها را در حس کردن و احساس داشتن را به زیاده روی احساسی تعبیر می کنند.

مردها معمولاً زن را متهم می کنند که زیاده از حد احساساتی هستند. به این دلیل که مسیولیت گفتار یا رفتار نامهربانانه و احیاناً خشونت آمیز خود را نپذیرند.

بیشتر زن ها زیادی احساساتی نیستند، بلکه فقط احساساتی هستند! مردها هم همینطور. اما نمی توانند به راحتی احساسات خود را نشان دهند یا ابراز کنند. حقیقت آن است که مردها به همین دلیل زن ها را بسیار دوست دارند، همین حساس بودن، احساساتی بودن و توانایی حس کردن زن، دلیل آن است، زیرا همین احساساتی بودن زنهاست که به آنها امکان می دهد به مردها محبت بورزند و چنین احساسات خوبی را در آنها تولید کنند.

باور غلط : زن های قوی نیازی به توجه و مراقبت ندارند

اشتباهی که مردان مرتکب می شوند این است که قدرت و توانایی را با خودکفایی اشتباه می گیرند. صرف این که زنی قوی و با اعتماد به نفس است به این معنا نیست که هیچ گونه نیازی ندارد و اصلاً به این معنا نیست که به شخص توانمند و نیرومند دیگری نیاز ندارد و این گونه نیست که هرگز خسته، ترسیده، وحشت زده و بی رمق نمی شوند.

واقعیت این است که اگر زنی به تنهایی هم قادر به انجام تمام کارها باشد، باز دوست دارد قدرت، توان، حمایت و مراقبت مردش را حس کند. هر قدر هم زنی قوی و مستقل باشد، همچنان نیاز دارد که احساس کند به طرق مختلف از او مراقبت می شود.

باور غلط: زن ها آزادی مرد را مختل می کنند

مردها اغلب به اشتباه، درخواست های طبیعی و منطقی زن ها را مبنی بر شرکت در رابطه، با تلاش زن برای سلب آزادی مرد اشتباه می گیرند. زن ها دوست دارند روابطی متعهدانه و صمیمانه ایجاد کنند.

هر کسی به مجرد این که به رابطه ای وارد می شود، مقادیری از آزادی های شخصی خود را از دست می دهد. چرا که از حالا به بعد شخصی که با او رابطه برقرار کرده اید، به آنچه می گویید یا رفتار می کنید، واکنش نشان خواهد داد.

آزادی واقعی به این معنا نیست که چه کارهایی می توانید بکنید و چه کارهایی نمی توانید بکنید. بلکه به معنای آزادی در محبت ورزیدن آن هم بدون ترس و دریافت کردن بدون مقاومت و دادن و بخشیدن بی دریغ می باشد.

زن ها هرگز سعی ندارند چیزی را از مرد سلب کنند. برعکس آنها می خواهند محبت، فداکاری، از خودگذشتگی، تعهد، پایبندی و وفاداری خودشان را به مرد هدیه کنند. تمام تلاش های یک زن برای ایجاد رابطه با همسرش و صمیمی بودن و حل مشکلات است نه برای سلب آزادی از مرد.

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 66
نویسنده : علیرضا |

 
metronidazole_cream_yourfun.ir_

در این قسمت با خواص درمانی کرم یا ژل مترونیدازول ، مصارف و عوارض آن آشنا میشوید:

موارد و مقدار مصرف:
موارد و مقدار مصرف
الف) پاپولها و پوستولهای التهابی آکنه روزاسه:
بزرگسالان: در صورت استفاده از فرم ۷۵/۰% یک لایه نازک روی قسمت آسیب دیده دوبار در روز صبح و عصر استفاده می‌ شود. در صورت استفاده از فرم ۱% یک لایه نازک روی قسمت آسیب دیده یک بار در روز استفاده می‌ شود. پس از بروز پاسخ، فواصل و مدت درمان را تنظیم کنید. پاسخ درمانی معمولاً در مدت ۳ هفته دیده می‌ شود.
ب) درمان موضعی واژینوز باکتریال:
بزرگسالان: یک اپلیکاتور پر یک بار یا دوبار در روز به صورت واژینال برای ۵ روز یا یک بار قبل از خواب (در خانمهای غیر باردار). در خانمهای باردار با ریسک پایین ، یک اپلیکاتور پر دوبار در روز به صورت واژینال برای ۵ روز استفاده می‌ شود.
پ) درمان زخمهای فشاری (زخم بستر) :
بزرگسالان: یک محلول آبی ۱% یا سوسپانسیون از قرصهای خرد شده تهیه کنید (استریل). سه بار در روز به محل زخم مالیده شود.
موارد منع مصرف و احتیاط:
تداخل دارویی
مصرف همزمان با داروهای ضد انعقاد خوراکی ممکن است اثر ضد انعقادی دارو را تشدید کند. بیمار از نظر عوارض جانبی شدید پیگیری شود.
استفاده تو ام الکل با فرم واژینال دارو می‌ تواند واکنش شبه دی سولفیرام ایجاد کند.
عوارض جانبی:
عوارض جانبی مورد مشاهده با مترونیدازول خوراکی و تزریقی (مانند واکنش شبه دی سولفیرام بعد از مصرف الکل) با مترونیدازول موضعی دیده نمی‌ شود. با وجود این، مقداری از دارو بعد از مصرف موضعی می‌ تواند جذب شود. مشاهدات بالینی محدود هیچ کدام از عوارض جانبی را نشان نداده است.
مترونیدازول واژینال با گزارشات محدودی عوارض شبه سیستمیک نشان داده است.
 
تداخل دارویی:
عوارض جانبی
اعصاب مرکزی: سرگیجه، منگی، سردرد.
چشم، گوش، حلق و بینی: ریزش اشک (اگر ژل موضعی در اطراف چشمها استفاده شود.)
دستگاه گوارش: کرامپ ، درد، تهوع، اسهال، یبوست، کاهش اشتها، طعم فلزی نامطلوب در دهان.
ادراری ـ تناسلی: سرویسیت ، تکرر ادرار، واژینیت.
پوست: بثورات پوستی، قرمزی گذرا، خشکی، سوزش ملایم.
سایر عوارض: رشد بیش از حد ارگانیسمهای غیر حساس.
مکانیسم اثر:
مکانیسم اثر
اثر ضد التهابی: اگرچه مکانیسم دقیق اثر دارو مشخص نیست، با این وجود، مترونیدازول موضعی احتمالاً اثر ضد التهابی خود را از طریق فعالیت ضد باکتری و ضد پروتوزوآیی با اثر بر عملکرد نوتروفیل اعمال می‌ کند.
فارماکوکینتیک
جذب: تحت شرایط عادی، غلظت سرمی مترونیدازول موضعی قابل اغماض است.
پخش: کمتر از ۲۰ درصد به پروتئینهای پلاسما پیوند می‌ یابد.
متابولیسم و دفع: مشخص نیست.
 
فارماکوکینتیک:
موارد منع مصرف و احتیاط
موارد منع مصرف: حساسیت مفرط به دارو یا اجزای آن و سایر مشتقات ایمیدازول.
موارد احتیاط : سابقه دیسکرازی خونی. فرم واژینال دارو در بیماران با سابقه اختلالات سیستم اعصاب مرکزی با احتیاط مصرف شود.چرا که خطر تشنج یا نوروپاتی محیطی وجود دارد.
اشکال دارویی:
اشکال دارویی:
Gel: 0.75%
اطلاعات دیگر:
طبقه‌بندی فارماکولوژیک: نیتروایمیدازول.
طبقه‌بندی درمانی: ضد پروتوزوآ، ضد باکتری.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده B
نکات قابل توصیه به بیمار
۱ـ قبل از مصرف دارو، ناحیه مبتلا را به طور کامل تمیز کنید. پس از مصرف دارو می‌ توانید لوازم آرایش استفاده کنید.
۲ـ از مصرف دارو بر روی پلک خودداری کنید. در صورت لزوم مصرف دارو در اطراف چشمها، احتیاط کنید.
۳ـ در صورت بروز واکنشهای موضعی، دارو را کمتر استفاده کرده یا قطع کنید و به پزشک اطلاع دهید.
مصرف در کودکان: بی ضرری مصرف دارو در کودکان ثابت نشده است.
مصرف در شیردهی: دارو در شیر مادر ترشح می‌ شود. پس از بررسی اهمیت دارو برای مادر، در مورد قطع مصرف دارو یا ادامه شیردهی تصمیم گرفته شود.

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 800
نویسنده : علیرضا |

همه چیز درباره متوکسالن‌،مصارف و عوارض آن

:::همه چیز درباره متوکسالن‌،مصارف و عوارض آن:::

علت تجویز: متوکسالن‌ همراه‌ با اشعه‌ماوراء بنفش‌ A برای‌ درمان‌ ویتیلیگو(تحرک‌ رنگدانه‌ سازی‌)، افزایش‌ مقاومت‌پوست‌ به‌ نور آفتاب‌، طاسی‌ موضعی‌،التهابات‌ پوستی‌، اگزما و درمان‌پسوریازیس‌ که‌ به‌ سایر درمانها پاسخ‌نمی‌دهد، به‌کار می‌رود.

 METHOXSALEN

مکانیسم‌ اثر: متوکسالن‌ همان‌طور که‌ ازساخت‌ DNA، تقسیم‌ سلولی‌ و ساخت‌ وتخریب‌ سلولهای‌ اپیدرم‌ ممانعت‌ می‌کند،ممکن‌ است‌ باعث‌ افزایش‌ فعالیت‌ تیروزینازدر سلولهای‌ سازنده‌ ملانین‌ شود. رنگدانه‌سازی‌ موفقیت‌آمیز نیازمند حضورملانوسیت‌های‌ فعال‌ است‌.

 

فارماکوکینتیک‌: جذب‌ متوکسالن‌ از دستگاه‌گوارش‌ خیلی‌ متغیر است‌. متوکسالن‌توسط اشعه‌ ماوراء بنفش‌  Aبا طول‌ موج‌بلند (UVA) در محدوده‌ طول‌ موج‌۳۲۰-۴۰۰ نانومتر (حداکثر اثر در ۳۶۵نانومتر) فعال‌ شده‌ و در کبد متابولیزه‌می‌شود. نیمه‌ عمر متوکسالن‌ ۱/۱ ساعت‌است‌ و زمان‌ لازم‌ برای‌ شروع‌ اثر آن‌ دردرمان‌ ویتیلیگو حداکثر تا شش‌ ماه‌، دردرمان‌ پسوریازیس‌ تا ۳۰ بار مصرف‌دارو (۱۰ هفته‌ یا بیشتر)، برای‌ افزایش‌حساسیت‌ پوست‌ به‌ نور آفتاب‌ تایک‌ساعت‌ و برای‌ برنزه‌ کردن‌ پوست‌ چندروز می‌باشد. ۸۰-۹۰ درصد این‌ دارو طی‌هشت‌ ساعت‌ و ۹۵ درصد آن‌ طی‌ ۲۴ساعت‌ به‌صورت‌ متابولیت‌ از طریق‌ کلیه‌هاو ۴-۱۰ درصد آن‌ از راه‌ مدفوع‌ دفع‌می‌شود.

 

هشدارها: ۱ ـ در صورت‌ وجود زالی‌،هیدرآ، کاهش‌ رنگدانه‌سازی‌ پوست‌ بامنشأ عفونی‌، لوپوس‌ اریتماتوز حاد،پورفیری‌ یا خشکی‌ پوست‌، پیگمانتوز، آب‌مروارید، سابقه‌ ابتلای‌ به‌ سرطان‌ پوست‌،مصرف‌ آرسنیک‌، یا درمان‌ با داروهای‌سیتوتوکسیک‌، قطران‌ زغال‌ سنگ‌، اشعه‌ایکس‌ و UVB باید با احتیاط مصرف‌ شود.

۲ ـ مصرف‌ متوکسالن‌ و UVA در انسان‌باعث‌ افزایش‌ خطر بروز سرطان‌ سلولهای‌سنگفرشی‌ پوست‌ شده‌ است‌. این‌ خطر دربیماران‌ دارای‌ عوامل‌ مساعد کننده‌ از قبیل‌داشتن‌ پوست‌ نازک‌ یا حساسیت‌ مفرط،نور آفتاب‌، سابقه‌ ابتلای‌ به‌ سرطان‌پوست‌، قرار گرفتن‌ در معرض‌ اشعه‌های‌یونیزه‌ کننده‌، قرار گرفتن‌ بیش‌ از حد درمعرض‌ نور آفتاب‌ یا سابقه‌ درمان‌ با قطران‌زغال‌ سنگ‌ و UVB به‌ مدت‌ طولانی‌وآرسینک‌ یا تماس‌ موضعی‌ با گاز خردل‌،بیشتر می‌باشد.

۳ ـ منافع‌ مصرف‌ دارو در برابر مخاطرات‌آن‌ در موارد بیماری‌های‌ زالی‌، هیدره‌آ یالکودرما با منشأ عفونی‌، لوپوس‌ اریتماتوزحاد و پورفیریایی‌ که‌ با افزایش‌ حساسیت‌به‌ نور همراه‌ می‌باشد، باید سنجیده‌ شود.

 

عوارض‌ جانبی‌: بروز آب‌ مروارید بامصرف‌ دارو گزارش‌ شده‌است‌، اماچنانچه‌ به‌هنگام‌ قرار گرفتن‌ در معرض‌ نورآفتاب‌ یا اشعه‌ ماوراء بنفش‌ تا مدت‌ ۲۴ساعت‌ بعد از مصرف‌ از عینکهای‌ آفتابی‌جاذب‌ UVA استفاده‌ شود، خطر بروز این‌بیماری‌ خیلی‌ کاهش‌ می‌یابد. علائم‌ مصرف‌بیش‌ از حد دارو یا بیش‌ از حد قرار گرفتن‌در معرض‌ اشعه‌ ماوراء بنفش‌ شامل‌ تاول‌زدن‌ یا پوسته‌ ریزی‌ پوست‌، قرمزی‌ و زخم‌شدن‌ پوست‌ و ورم‌ به‌ویژه‌ در پا یا قسمت‌تحتانی‌ ساق‌ پا می‌باشد. عوارض‌ شایعی‌مانند خارش‌ پوست‌ و تهوع‌ نیز گزارش‌شده‌است‌.

 

تداخل‌های‌ دارویی‌: مصرف‌ همزمان‌سیستمیک‌ یا موضعی‌ متوکسالن‌ با سایرداروهای‌ حساس‌کننده‌ به‌ نور مانند قطران‌زغال‌ سنگ‌ یا مشتقات‌ آن‌، مدرهای‌تیازیدی‌، گریزئوفولوین‌، اسیدنالیدیکسیک‌، فنوتیازین‌ها، سولفونامیدهاو تتراسیکلین‌ها می‌تواند باعث‌ حساسیت‌بیشتر به‌ نور شود. مصرف‌ همزمان‌فنوتیازین‌ها با متوکسالن‌ به‌صورت‌سیستمیک‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید آسیب‌فتوشیمیایی‌ به‌ مشیمیه‌، شبکیه‌ و عدسی‌شود. مصرف‌ همزمان‌ متوکسالن‌ با موادغذایی‌ حاوی‌ فوروکومارین‌ مانند لیمو،انجیر، جعفری‌، هویج‌ فرنگی‌، خردل‌، هویج‌و کرفس‌ به‌دلیل‌ خطر بروز مسمومیت‌اضافی‌ ناشی‌ از نور توصیه‌ نمی‌شود.

 

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ اثربخشی‌ دارو ممکن‌است‌ نیازمند ۶-۸ هفته‌ زمان‌ باشد، لذا نبایدمقدار دارو یا مدت‌ قرار گرفتن‌ در معرض‌اشعه‌ را (به‌دلیل‌ خطر بروز سوختگیهای‌وخیم‌) افزایش‌ داد.

۲ ـ چنانچه‌ مصرف‌ یک‌ نوبت‌ از داروفراموش‌ یا به‌ تأخیر افتاد، برای‌برنامه‌ریزی‌ مجدد درمان‌ با نور، باید به‌پزشک‌ مراجعه‌ شود.

۳ ـ از قرار دادن‌ پوست‌ در معرض‌ آفتاب‌(حتی‌ از شیشه‌ پنجره‌ یا در روز ابری‌)برای‌ حداقل‌ ۲۴ ساعت‌ قبل‌ از مصرف‌ داروو ۸ ساعت‌ پس‌ از درمان‌ باید خودداری‌شود.

۴ ـ در طول‌ روز (حتی‌ در نور غیرمستقیم‌)باید تا ۲۴ ساعت‌ پس‌ از مصرف‌ دارو ازعینک‌ آفتابی‌ استفاده‌ گردد و لبها تا ۱۵ساعت‌ بعد از درمان‌ با مواد محافظت‌کننده‌در برابر آفتاب‌ پوشانیده‌ شوند.

۵ ـ بهتر است‌ دارو بر نواحی‌ محدودی‌ ازپوست‌ استعمال‌ شود و متعاقب‌ قرار گرفتن‌در معرض‌ آفتاب‌ یا اشعه‌ ماوراء بنفش‌ ازروی‌ پوست‌ برداشته‌ شود.

 

مقدار مصرف‌

خوراکی‌:

بزرگسالان‌ و کودکان‌ با سن‌ بیشتر از۱۲ سال‌: برای‌ درمان‌ ویتیلیگو مقدار۳۰-۴۰ mg/day برای‌ ۲-۳ بار در هفته‌(۲-۴ ساعت‌ قبل‌ از قرار گرفتن‌ در معرض‌اشعه‌ ماوراء بنفش‌) مصرف‌ می‌شود. بین‌دفعات‌ مصرف‌ دارو حداقل‌ ۴۸ ساعت‌فاصله‌ لازم‌ است‌. زمان‌ اولیه‌ قرارگرفتن‌در معرض‌ آفتاب‌ نباید از ده‌ دقیقه‌ برای‌پوستهای‌ با رنگ‌ روشن‌ یا بیست‌ دقیقه‌برای‌ پوستهای‌ گندم‌گون‌ تجاوز نماید.ممکن‌ است‌ براساس‌ میزان‌ اریتم‌ یاحساسیت‌ پوست‌، هر روز پنج‌ دقیقه‌ به‌ این‌زمان‌ افزوده‌ شود.

در مورد نور مصنوعی‌، زمان‌ اولیه‌نباید از نصف‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ در نتیجه‌ قرارگرفتن‌ در معرض‌ آفتاب‌ باعث‌ بروز اریتم‌می‌گردد، تجاوز نماید و یا اینکه‌ براساس‌حداقل‌ مقدار سمیت‌ نوری‌ و دستورالعمل‌کارخانه‌ سازنده‌ دارو برای‌ منابع‌ خاصی‌از نور تنظیم‌ شود. برای‌ درمان‌پسوریازیس‌ مقدار mg/kg/day 0/6 برای‌۲-۳ بار در هفته‌ ۲-۳ ساعت‌ قبل‌ از قرارگرفتن‌ در معرض‌ نور براساس‌ نوع‌ پوست‌و پاسخ‌ به‌ درمان‌ و همچنین‌ برحسب‌دستورالعمل‌ کارخانه‌ سازنده‌ دارو برای‌استفاده‌ از منابع‌ خاصی‌ از نور تعیین‌می‌شود. دفعات‌ استفاده‌ از دارو را می‌توان‌به‌تدریج‌ تا میزان‌ لازم‌ برای‌ درمان‌نگهدارنده‌ کاهش‌ داد و مدت‌ زمان‌ قرارگرفتن‌ در معرض‌ UVA را براساس‌ پاسخ‌بیمار به‌ دارو تنظیم‌ کرد.

موضعی‌:

بزرگسالان‌: مقدار کمی‌ از لوسیون‌ روی‌ضایعات‌ ویتیلیگو مالیده‌ می‌شود. مدت‌۱-۲ دقیقه‌ صبر کرده‌ تا خشک‌ شود وسپس‌ مصرف‌ دارو تکرار می‌شود. این‌عمل‌ ۲-۲/۵ ساعت‌ قبل‌ از قرار گرفتن‌ درمعرض‌ UVA انجام‌ می‌شود. زمان‌ اولیه‌قرار گرفتن‌ در معرض‌ آفتاب‌ نباید از یک‌دقیقه‌ تجاوز نماید و این‌ زمان‌ با احتیاطزیاد می‌گردد. در مورد نور مصنوعی‌،زمان‌ اولیه‌ نباید از نصف‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ درنتیجه‌ تماس‌ با آفتاب‌ باعث‌ بروز اریتم‌می‌شود، تجاوز کند و یا اینکه‌ براساس‌حداقل‌ مقدار سمیت‌ نوری‌ و دستورالعمل‌کارخانه‌ سازنده‌ برای‌ منابع‌ خاصی‌ از نورتنظیم‌ گردد. درمان‌ پیشنهادی‌ کارخانه‌سازنده‌ هفته‌ای‌ یکبار است‌، معهذا برخی‌ ازپزشکان‌ درمان‌ هر ۵ ـ ۳ روز را توصیه‌می‌نمایند.

 

اشکال‌ دارویی‌:

Tablet: 10 mg

Topical Soultion: 1%

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 49
نویسنده : علیرضا |

همه چیز درباره متوکسالن‌،مصارف و عوارض آن

:::همه چیز درباره متوکسالن‌،مصارف و عوارض آن:::

علت تجویز: متوکسالن‌ همراه‌ با اشعه‌ماوراء بنفش‌ A برای‌ درمان‌ ویتیلیگو(تحرک‌ رنگدانه‌ سازی‌)، افزایش‌ مقاومت‌پوست‌ به‌ نور آفتاب‌، طاسی‌ موضعی‌،التهابات‌ پوستی‌، اگزما و درمان‌پسوریازیس‌ که‌ به‌ سایر درمانها پاسخ‌نمی‌دهد، به‌کار می‌رود.

 METHOXSALEN

مکانیسم‌ اثر: متوکسالن‌ همان‌طور که‌ ازساخت‌ DNA، تقسیم‌ سلولی‌ و ساخت‌ وتخریب‌ سلولهای‌ اپیدرم‌ ممانعت‌ می‌کند،ممکن‌ است‌ باعث‌ افزایش‌ فعالیت‌ تیروزینازدر سلولهای‌ سازنده‌ ملانین‌ شود. رنگدانه‌سازی‌ موفقیت‌آمیز نیازمند حضورملانوسیت‌های‌ فعال‌ است‌.

 

فارماکوکینتیک‌: جذب‌ متوکسالن‌ از دستگاه‌گوارش‌ خیلی‌ متغیر است‌. متوکسالن‌توسط اشعه‌ ماوراء بنفش‌  Aبا طول‌ موج‌بلند (UVA) در محدوده‌ طول‌ موج‌۳۲۰-۴۰۰ نانومتر (حداکثر اثر در ۳۶۵نانومتر) فعال‌ شده‌ و در کبد متابولیزه‌می‌شود. نیمه‌ عمر متوکسالن‌ ۱/۱ ساعت‌است‌ و زمان‌ لازم‌ برای‌ شروع‌ اثر آن‌ دردرمان‌ ویتیلیگو حداکثر تا شش‌ ماه‌، دردرمان‌ پسوریازیس‌ تا ۳۰ بار مصرف‌دارو (۱۰ هفته‌ یا بیشتر)، برای‌ افزایش‌حساسیت‌ پوست‌ به‌ نور آفتاب‌ تایک‌ساعت‌ و برای‌ برنزه‌ کردن‌ پوست‌ چندروز می‌باشد. ۸۰-۹۰ درصد این‌ دارو طی‌هشت‌ ساعت‌ و ۹۵ درصد آن‌ طی‌ ۲۴ساعت‌ به‌صورت‌ متابولیت‌ از طریق‌ کلیه‌هاو ۴-۱۰ درصد آن‌ از راه‌ مدفوع‌ دفع‌می‌شود.

 

هشدارها: ۱ ـ در صورت‌ وجود زالی‌،هیدرآ، کاهش‌ رنگدانه‌سازی‌ پوست‌ بامنشأ عفونی‌، لوپوس‌ اریتماتوز حاد،پورفیری‌ یا خشکی‌ پوست‌، پیگمانتوز، آب‌مروارید، سابقه‌ ابتلای‌ به‌ سرطان‌ پوست‌،مصرف‌ آرسنیک‌، یا درمان‌ با داروهای‌سیتوتوکسیک‌، قطران‌ زغال‌ سنگ‌، اشعه‌ایکس‌ و UVB باید با احتیاط مصرف‌ شود.

۲ ـ مصرف‌ متوکسالن‌ و UVA در انسان‌باعث‌ افزایش‌ خطر بروز سرطان‌ سلولهای‌سنگفرشی‌ پوست‌ شده‌ است‌. این‌ خطر دربیماران‌ دارای‌ عوامل‌ مساعد کننده‌ از قبیل‌داشتن‌ پوست‌ نازک‌ یا حساسیت‌ مفرط،نور آفتاب‌، سابقه‌ ابتلای‌ به‌ سرطان‌پوست‌، قرار گرفتن‌ در معرض‌ اشعه‌های‌یونیزه‌ کننده‌، قرار گرفتن‌ بیش‌ از حد درمعرض‌ نور آفتاب‌ یا سابقه‌ درمان‌ با قطران‌زغال‌ سنگ‌ و UVB به‌ مدت‌ طولانی‌وآرسینک‌ یا تماس‌ موضعی‌ با گاز خردل‌،بیشتر می‌باشد.

۳ ـ منافع‌ مصرف‌ دارو در برابر مخاطرات‌آن‌ در موارد بیماری‌های‌ زالی‌، هیدره‌آ یالکودرما با منشأ عفونی‌، لوپوس‌ اریتماتوزحاد و پورفیریایی‌ که‌ با افزایش‌ حساسیت‌به‌ نور همراه‌ می‌باشد، باید سنجیده‌ شود.

 

عوارض‌ جانبی‌: بروز آب‌ مروارید بامصرف‌ دارو گزارش‌ شده‌است‌، اماچنانچه‌ به‌هنگام‌ قرار گرفتن‌ در معرض‌ نورآفتاب‌ یا اشعه‌ ماوراء بنفش‌ تا مدت‌ ۲۴ساعت‌ بعد از مصرف‌ از عینکهای‌ آفتابی‌جاذب‌ UVA استفاده‌ شود، خطر بروز این‌بیماری‌ خیلی‌ کاهش‌ می‌یابد. علائم‌ مصرف‌بیش‌ از حد دارو یا بیش‌ از حد قرار گرفتن‌در معرض‌ اشعه‌ ماوراء بنفش‌ شامل‌ تاول‌زدن‌ یا پوسته‌ ریزی‌ پوست‌، قرمزی‌ و زخم‌شدن‌ پوست‌ و ورم‌ به‌ویژه‌ در پا یا قسمت‌تحتانی‌ ساق‌ پا می‌باشد. عوارض‌ شایعی‌مانند خارش‌ پوست‌ و تهوع‌ نیز گزارش‌شده‌است‌.

 

تداخل‌های‌ دارویی‌: مصرف‌ همزمان‌سیستمیک‌ یا موضعی‌ متوکسالن‌ با سایرداروهای‌ حساس‌کننده‌ به‌ نور مانند قطران‌زغال‌ سنگ‌ یا مشتقات‌ آن‌، مدرهای‌تیازیدی‌، گریزئوفولوین‌، اسیدنالیدیکسیک‌، فنوتیازین‌ها، سولفونامیدهاو تتراسیکلین‌ها می‌تواند باعث‌ حساسیت‌بیشتر به‌ نور شود. مصرف‌ همزمان‌فنوتیازین‌ها با متوکسالن‌ به‌صورت‌سیستمیک‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ تشدید آسیب‌فتوشیمیایی‌ به‌ مشیمیه‌، شبکیه‌ و عدسی‌شود. مصرف‌ همزمان‌ متوکسالن‌ با موادغذایی‌ حاوی‌ فوروکومارین‌ مانند لیمو،انجیر، جعفری‌، هویج‌ فرنگی‌، خردل‌، هویج‌و کرفس‌ به‌دلیل‌ خطر بروز مسمومیت‌اضافی‌ ناشی‌ از نور توصیه‌ نمی‌شود.

 

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ اثربخشی‌ دارو ممکن‌است‌ نیازمند ۶-۸ هفته‌ زمان‌ باشد، لذا نبایدمقدار دارو یا مدت‌ قرار گرفتن‌ در معرض‌اشعه‌ را (به‌دلیل‌ خطر بروز سوختگیهای‌وخیم‌) افزایش‌ داد.

۲ ـ چنانچه‌ مصرف‌ یک‌ نوبت‌ از داروفراموش‌ یا به‌ تأخیر افتاد، برای‌برنامه‌ریزی‌ مجدد درمان‌ با نور، باید به‌پزشک‌ مراجعه‌ شود.

۳ ـ از قرار دادن‌ پوست‌ در معرض‌ آفتاب‌(حتی‌ از شیشه‌ پنجره‌ یا در روز ابری‌)برای‌ حداقل‌ ۲۴ ساعت‌ قبل‌ از مصرف‌ داروو ۸ ساعت‌ پس‌ از درمان‌ باید خودداری‌شود.

۴ ـ در طول‌ روز (حتی‌ در نور غیرمستقیم‌)باید تا ۲۴ ساعت‌ پس‌ از مصرف‌ دارو ازعینک‌ آفتابی‌ استفاده‌ گردد و لبها تا ۱۵ساعت‌ بعد از درمان‌ با مواد محافظت‌کننده‌در برابر آفتاب‌ پوشانیده‌ شوند.

۵ ـ بهتر است‌ دارو بر نواحی‌ محدودی‌ ازپوست‌ استعمال‌ شود و متعاقب‌ قرار گرفتن‌در معرض‌ آفتاب‌ یا اشعه‌ ماوراء بنفش‌ ازروی‌ پوست‌ برداشته‌ شود.

 

مقدار مصرف‌

خوراکی‌:

بزرگسالان‌ و کودکان‌ با سن‌ بیشتر از۱۲ سال‌: برای‌ درمان‌ ویتیلیگو مقدار۳۰-۴۰ mg/day برای‌ ۲-۳ بار در هفته‌(۲-۴ ساعت‌ قبل‌ از قرار گرفتن‌ در معرض‌اشعه‌ ماوراء بنفش‌) مصرف‌ می‌شود. بین‌دفعات‌ مصرف‌ دارو حداقل‌ ۴۸ ساعت‌فاصله‌ لازم‌ است‌. زمان‌ اولیه‌ قرارگرفتن‌در معرض‌ آفتاب‌ نباید از ده‌ دقیقه‌ برای‌پوستهای‌ با رنگ‌ روشن‌ یا بیست‌ دقیقه‌برای‌ پوستهای‌ گندم‌گون‌ تجاوز نماید.ممکن‌ است‌ براساس‌ میزان‌ اریتم‌ یاحساسیت‌ پوست‌، هر روز پنج‌ دقیقه‌ به‌ این‌زمان‌ افزوده‌ شود.

در مورد نور مصنوعی‌، زمان‌ اولیه‌نباید از نصف‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ در نتیجه‌ قرارگرفتن‌ در معرض‌ آفتاب‌ باعث‌ بروز اریتم‌می‌گردد، تجاوز نماید و یا اینکه‌ براساس‌حداقل‌ مقدار سمیت‌ نوری‌ و دستورالعمل‌کارخانه‌ سازنده‌ دارو برای‌ منابع‌ خاصی‌از نور تنظیم‌ شود. برای‌ درمان‌پسوریازیس‌ مقدار mg/kg/day 0/6 برای‌۲-۳ بار در هفته‌ ۲-۳ ساعت‌ قبل‌ از قرارگرفتن‌ در معرض‌ نور براساس‌ نوع‌ پوست‌و پاسخ‌ به‌ درمان‌ و همچنین‌ برحسب‌دستورالعمل‌ کارخانه‌ سازنده‌ دارو برای‌استفاده‌ از منابع‌ خاصی‌ از نور تعیین‌می‌شود. دفعات‌ استفاده‌ از دارو را می‌توان‌به‌تدریج‌ تا میزان‌ لازم‌ برای‌ درمان‌نگهدارنده‌ کاهش‌ داد و مدت‌ زمان‌ قرارگرفتن‌ در معرض‌ UVA را براساس‌ پاسخ‌بیمار به‌ دارو تنظیم‌ کرد.

موضعی‌:

بزرگسالان‌: مقدار کمی‌ از لوسیون‌ روی‌ضایعات‌ ویتیلیگو مالیده‌ می‌شود. مدت‌۱-۲ دقیقه‌ صبر کرده‌ تا خشک‌ شود وسپس‌ مصرف‌ دارو تکرار می‌شود. این‌عمل‌ ۲-۲/۵ ساعت‌ قبل‌ از قرار گرفتن‌ درمعرض‌ UVA انجام‌ می‌شود. زمان‌ اولیه‌قرار گرفتن‌ در معرض‌ آفتاب‌ نباید از یک‌دقیقه‌ تجاوز نماید و این‌ زمان‌ با احتیاطزیاد می‌گردد. در مورد نور مصنوعی‌،زمان‌ اولیه‌ نباید از نصف‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ درنتیجه‌ تماس‌ با آفتاب‌ باعث‌ بروز اریتم‌می‌شود، تجاوز کند و یا اینکه‌ براساس‌حداقل‌ مقدار سمیت‌ نوری‌ و دستورالعمل‌کارخانه‌ سازنده‌ برای‌ منابع‌ خاصی‌ از نورتنظیم‌ گردد. درمان‌ پیشنهادی‌ کارخانه‌سازنده‌ هفته‌ای‌ یکبار است‌، معهذا برخی‌ ازپزشکان‌ درمان‌ هر ۵ ـ ۳ روز را توصیه‌می‌نمایند.

 

اشکال‌ دارویی‌:

Tablet: 10 mg

Topical Soultion: 1%

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 3 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 3

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 4022
نویسنده : علیرضا |

داروی ایزوترتینوئین‌، مصارف و عوارض آن

 

:::::داروی ایزوترتینوئین‌ مصارف و عوارض آن:::::

موارد مصرف‌: ایزوترتینوئین‌ رتینوئیدی‌است‌ که‌ برای‌ درمان‌ سیستمیک‌ سیستیک‌نودولا و بثورات‌ جلدی‌ توده‌ای‌(conglobate acne) و بثورات‌ جلدی‌ شدیدکه‌ به‌ دوره‌های‌ کامل‌ درمانی‌ عوامل‌ضدمیکرب‌ پاسخ‌ نداده‌اند و همچنین‌ برای‌درمان‌ بثورات‌ جلدی‌ خانمها در دهه‌های‌سوم‌ و چهارم‌ زندگی‌ که‌ معمولا نسبت‌ به‌درمان‌ با آنتی‌بیوتیکها مقاوم‌ می‌باشند،مصرف‌ می‌شود.

 ISOTRETINOIN

مکانیسم‌ اثر: ایزوترتینوئین‌ اندازه‌ غده‌چربی‌ را کاهش‌ داده‌ و فعالیت‌ آنها را مهارمی‌کند و در نتیجه‌ باعث‌ کاهش‌ ترشح‌سبوم‌ می‌شود. به‌علاوه‌ دارای‌ اثرات‌ ضدکراتینیزه‌ای‌ و ضدالتهابی‌ نیز می‌باشد.

 

فارماکوکینتیک‌: دارو از مجرای‌ گوارش‌به‌سرعت‌ جذب‌ می‌شود و در کبد و احتمالادیواره‌ روده‌ متابولیزه‌ می‌گردد. نیمه‌ عمرایزوترتینوئین‌ و متابولیت‌ اصلی‌اش‌۱۰-۲۰ ساعت‌ است‌. زمان‌ لازم‌ برای‌ کسب‌حداکثر غلظت‌ پلاسمایی‌ حدود ۳ ساعت‌می‌باشد.

 

موارد منع‌ مصرف‌: دارو در دوران‌بارداری‌ و شیردهی‌، موارد نقص‌ عملکردکبدی‌ یا کلیوی‌، افزایش‌ ویتامین‌  Aوافزایش‌ چربی‌ خون‌ نباید مصرف‌ شود.

 

هشدارها: ۱ ـ دارو تراتوژن‌ است‌ و حداقل‌یک‌ ماه‌ قبل‌ از شروع‌ درمان‌، طی‌ درمان‌ وتا حداقل‌ یک‌ ماه‌ پس‌ از درمان‌، حاملگی‌نباید صورت‌ گیرد.

۲ ـ طی‌ دوران‌ درمان‌ و حداقل‌ تا یک‌ ماه‌پس‌ از پایان‌ درمان‌ از اهداء خون‌ بایداجتناب‌ شود.

۳ ـ عملکرد کبدی‌ و میزان‌ چربی‌های‌پلاسما در ابتدا و یک‌ ماه‌ پس‌ از شروع‌درمان‌ و سپس‌ هر سه‌ماه‌ یک‌بار بایدارزیابی‌ گردند.

۴ ـ از مصرف‌ تتراسیکلین‌، مقادیر زیادویتامین‌ A (بیشتر از ۴-۵ هزار واحد درروز) و کراتولیتیک‌ها طی‌ دوره‌ درمان‌ بادارو باید خودداری‌ شود.

۵ ـ گلوگز خون‌ در افراد دیابتیک‌ و همچنین‌مبتلا به‌ کراتیت‌ (به‌ویژه‌ در افراد مبتلا به‌سندرم‌ چشم‌ خشک‌) باید ارزیابی‌ شود.

 

عوارض‌ جانبی‌: ایزوترتینوئین‌ ممکن‌ است‌باعث‌ بروز عوارض‌ عدیده‌ای‌ همچون‌سوزش‌، خارش‌ یا سایر علایم‌ التهابی‌چشم‌، خونریزی‌ از بینی‌، پوسته‌ پوسته‌شدن‌، سرخی‌، سوزش‌، درد و سایر علایم‌التهاب‌ لبها، دپرسیون‌ ذهنی‌، عفونت‌پوستی‌ و بثورات‌ جلدی‌ شود.

تداخل‌های‌ دارویی‌: ایزوترتینوئین‌ احتمالاغلظت‌ پلاسمایی‌ کاربامازپین‌ را کاهش‌می‌دهد. مصرف‌ همزمان‌ ایزوترتینوئین‌ وتتراسیکلین‌ ممکن‌ است‌ احتمال‌ بالا رفتن‌فشار خون‌ داخل‌ جمجمه‌ای‌ را افزایش‌دهد.

 

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ در صورت‌ احتمال‌حاملگی‌ مصرف‌ دارو باید قطع‌ شده‌ و به‌پزشک‌ مراجعه‌ شود.

۲ ـ طی‌ دوره‌ درمان‌ و تا حداقل‌ ۳۰ روز پس‌از تکمیل‌ آن‌ از اهداء خون‌ به‌ بانک‌ خون‌به‌دلیل‌ خطر استفاده‌ آن‌ برای‌ یک‌ بیمارباردار باید اجتناب‌ شود.

۳ ـ از مصرف‌ همزمان‌ ویتامین‌ A یا سایرمکمل‌های‌ حاوی‌ ویتامین‌ A، مگر درصورت‌ تجویز پزشک‌، باید خودداری‌شود.

۴ ـ در صورت‌ کاهش‌ ناگهانی‌ بینایی‌ درشب‌، از رانندگی‌ و کار با ماشین‌آلات‌ و یاموارد مشابه‌ باید خودداری‌ کرده‌ و به‌پزشک‌ مراجعه‌ گردد.

 

مقدار مصرف‌: ابتدا مقدار mcg/kg 500 درروز (در یک‌ یا دو مقدار منقسم‌) همراه‌ باغذا به‌مدت‌ ۴ هفته‌ تجویز می‌شود. درصورت‌ پاسخ‌ مناسب‌، مصرف‌ دارو برای‌۸-۱۲ هفته‌ ادامه‌ می‌یابد. در صورت‌ پاسخ‌ضعیف‌ تجویز دارو تا حد ۱mg/kg/dayبرای‌ ۸-۱۲ هفته‌ ادامه‌ می‌یابد. در صورت‌عدم‌ تحمل‌، مقدار مصرف‌ دارو به‌mcg/kg/day 100-200 کاهش‌ یابد.

 

اشکال‌ دارویی‌:

Capsule: 20 mg

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 3 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 3

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 156
نویسنده : علیرضا |

آشنایی با کرم هیدروکینون‌ عوارض و مصاف آن

در این قسمت با کرم هیدروکینون‌ عوارض و مصارف آن آشنا می شوید:

موارد مصرف‌: هیدروکینون‌ برای‌ کاهش‌موقت‌ زیادی‌ رنگدانه‌ پوست‌ در مواردی‌مانند کک‌ و مک‌، کلوآسما و ملاسما،لنتیگوی‌ دوران‌ پیری‌ و سایر حالات‌

زیادی‌ ناخواسته‌ رنگدانه‌ ملانین‌ مصرف‌می‌شود. بعلاوه‌، از این‌ دارو برای‌

کاهش‌ زیادی‌ رنگدانه‌ پوست‌ ناشی‌ ازحساسیت‌ به‌ نور همراه‌ با التهاب‌ ناشی‌

از مصرف‌ برخی‌ از عطرها نیز استفاده‌می‌شود.

 HYDROQUINONE

مکانیسم‌ اثر: هیدروکینون‌ با مهاراکسیداسیون‌ آنزیمی‌ تیروزین‌ و تضعیف‌سایر روندهای‌ متابولیکی‌ ملانوسیت‌هاباعث‌ مهار تشکیل‌ ملانین‌ و موجب‌ بی‌رنگ‌شدن‌ پوست‌ می‌گردد.

 

هشدارها: ۱ ـ مصرف‌ همزمان‌ کرمهای‌محافظ در برابر نور خورشید با این‌

دارو ضروری‌ می‌باشد زیرا حتی‌ مقادیراندکی‌ از نور خورشید نیز باعث‌ باقی‌نگهداشتن‌ فعالیت‌ ملانوسیت‌ها می‌شود.لذا پوشانیدن‌ ناحیه‌ مورد نظر با لباس‌

یا سایر روش‌ها در طول‌ درمان‌ توصیه‌می‌شود.

۲ ـ این‌ دارو نباید برای‌ جلوگیری‌ از آفتاب‌سوختگی‌ مصرف‌ شود.

۳ ـ در صورت‌ بروز خارش‌، تاول‌ یا

التهاب‌ شدید مصرف‌ دارو توصیه‌نمی‌شود.

۴ ـ در صورت‌ عدم‌ مشاهده‌ اثرروشن‌کنندگی‌ رنگ‌ پوست‌ تا دو ماه‌،مصرف‌ دارو باید قطع‌ گردد.

 

عوارض‌ جانبی‌: خشکی‌، التهاب‌ خفیف‌جلدی‌ و حساس‌ شدن‌ پوست‌ از جمله‌سوزش‌، گزش‌ و درماتیت‌ تماسی‌ بامصرف‌ دارو گزارش‌ شده‌ است‌.

 

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ دارو برای‌ مصرف‌خارجی‌ است‌ و از تماس‌ آن‌ با چشم‌هااجتناب‌ شود.

۲ ـ محافظت‌ در برابر نور خورشید ازضروریات‌ درمان‌ می‌باشد.

۳ ـ این‌ دارو روی‌ پوست‌ ملتهب‌ یا صدمه‌دیده‌ نباید مصرف‌ شود.

۴ ـ در صورت‌ بروز تحریک‌ یا بثورات‌جلدی‌ مصرف‌ دارو قطع‌ و به‌ پزشک‌ اطلاع‌داده‌ شود.

 

مقدار مصرف‌:

بزرگسالان‌ و کودکان‌ با سن‌ بیشتر از۱۲ سال‌: لایه‌ نازکی‌ از کرم‌ یا لوسیون‌دوبار در روز (صبح‌ و شب‌) بر ناحیه‌ موردنظر مالیده‌ می‌شود. پس‌ از دستیابی‌ به‌پاسخ‌ مناسب‌، مصرف‌ دارو فقط برحسب‌نیاز و برای‌ حفظ بی‌رنگی‌ حاصل‌ از درمان‌ادامه‌ یابد.

 

اشکال‌ دارویی‌:

Topical Cream : 2%

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 453
نویسنده : علیرضا |

:::: همه چیز درباره کرم هیدروکورتیزون‌،مصارف و عوارض آن::::

CREAM-skin-YOURFUN.IR_

HYDROCORTISONE ACETATE

علت تجویز هیدروکورتیزون‌: این کرم در درمان‌علامتی‌ اختلالات‌ ناشی‌ از آلرژی‌ و یاالتهابی‌ پوست‌ نظیر اگزما، درماتیت‌ها،لوپوس‌ اریتماتوز، نیش‌ حشرات‌،پمفیگوئید و پمفیگوس‌ بکار می‌رود.

 

مکانیسم‌ اثر: این‌ دارو با عبور از غشاءسلولی‌ به‌ گیرنده‌های‌ خود در سیتوپلاسم‌متصل‌ شده‌ و کمپلکس‌ دارو ـ گیرنده‌ واردهسته‌ سلولی‌ می‌شود. این‌ کمپلکس‌ بااتصال‌ به‌ نواحی‌ خاصی‌ از DNA موجب‌تحریک‌ روند رونویسی‌ mRAN و بدنبال‌آن‌ ساخت‌ آنزیم‌هایی‌ می‌گردد که‌ گمان‌می‌رود مسئول‌ ایجاد اثرات‌ ضد التهابی‌می‌باشند.

 

فارماکوکینتیک‌: متابولیسم‌ این‌ دارو عمدتادر خود پوست‌ صورت‌ می‌گیرد. بدنبال‌جذب‌ سیستمیک‌، در کبد نیز متابولیزه‌می‌شود. نیمه‌ عمر هیدروکورتیزون‌ آزادحدود ۲ ساعت‌ می‌باشد.

 

موارد منع‌ مصرف‌: در بیماری‌ روز آسه‌ وحالات‌ التهابی‌ زخم‌دار و یا خارش‌ دار ونیز درمان‌ آکنه‌ نباید مصرف‌ شود.

 

هشدارها: در اختلالات‌ التهابی‌ پوست‌شیرخواران‌ از قبیل‌ التهاب‌ ناشی‌ از ادرارسوختگی‌ احتیاط فراوان‌ نموده‌ و بیش‌ از

۷ ـ ۵ روز مصرف‌ نگردد.

 

عوارض‌ جانبی‌: در صورت‌ جذب‌سیستمیک‌ هیدروکورتیزون‌ عوارضی‌نظیر سندرم‌ کوشینگ‌، افزایش‌ قند خون‌،وجود قند در ادرار و در دراز مدت‌ تضعیف‌محور هیپوتالاموس‌ ـ هیپوفیز ـ فوق‌ کلیه‌محتمل‌ می‌باشد.

بروز عوارض‌ جانبی‌ موضعی‌ مانند تشدیدعفونت‌های‌ درمان‌ نشده‌، نازک‌ شدن‌پوست‌، درماتیت‌ تماسی‌، اختلالات‌ التهابی‌در ناحیه‌ صورت‌ بویژه‌ در خانم‌ها و آکنه‌در محل‌ کاربرد فرآورده‌ نیز گزارش‌ شده‌است‌.

 

نکات‌ قابل‌ توصیه‌: ۱ ـ از مصرف‌خودسرانه‌ این‌ دارو خودداری‌ شود.

۲ ـ از بکار بردن‌ پوشش‌ و یا پانسمان‌ روی‌ناحیه‌ تحت‌ درمان‌ با هیدروکورتیزون‌خودداری‌ شود.

۳ ـ از تماس‌ دارو با چشم‌ها اجتناب‌ شود.

۴ ـ در صورتی‌ که‌ با گذشت‌ دو هفته‌عارضه‌ای‌ که‌ برای‌ آن‌ هیدروکورتیزون‌تجویز شده‌، بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد،به‌ پزشک‌ مراجعه‌ شود.

۵ ـ قبل‌ از شیردهی‌ از استعمال‌ این‌ داروروی‌ بافت‌ پستان‌ خودداری‌ شود.

 

مقدار مصرف‌: در بزرگسالان‌ از کرم‌ یا پماد۱%، ۱ تا ۴ بار در روز و در کودکان‌ بالای‌

۲ سال‌ ۱ تا ۲ بار در روز استفاده‌ می‌شود.میزان‌ مصرف‌ این‌ دارو در کودکان‌ زیر

۲ سال‌ تاکنون‌ مشخص‌ نشده‌ است‌.

 

اشکال‌ دارویی‌:

Topical Cream: 1%

Topical Ointment: 1%

 

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : چهارشنبه 30 بهمن 1392 | نظرات (0) بازدید : 358

سایت تفریحی و سرگرمی
firefox
opera
google chrome
safari